Alfa Romeo
De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.
Geweerschoten of explosieven: sommige hoogwaardigheidsbekleders hebben een auto nodig die tegen meer dan een stootje kan. Op het Wereld Economisch Forum in Davos reden bijvoorbeeld zestien bijzondere A8’s rond. Audi ontwikkelde van de vernieuwde A8 een superbeveiligde variant.
Omdat de ontwikkeling van zo’n gepantserde versie ettelijke miljoenen kost, concentreert de Volkswagen-groep haar inspanningen op één model: de Audi A8. En alleen in de verlengde variant, want het zou te duur zijn om verschillende lengtes te bouwen. Van bij het begin van het ontwerp van de A8 werd rekening gehouden met deze A8 L Security.
Het lijkt een gewone A8 aan de buitenkant, maar schijn bedriegt. De gepantserde bodemplaat, de stalen profielen in de zijdrempels, het gewapend glas enzovoort maken dit model 1,5 ton zwaarder. De extra veilige A8 weegt in totaal 3,6 ton.
Audi vindt dat de inzittende van een A8 L Security van alle snufjes van een gewone A8 moet kunnen genieten. Alleen de Bang & Olufsen-geluidsinstallatie (geen plaats voor de luidsprekers) en het zonnedak ontbreken. Voor de rest zijn alle opties beschikbaar.
Heel wat uitrusting is zelfs exclusief voor deze beveiligde variant, zoals een brandblussysteem, een systeem dat verse lucht in het interieur pompt (om giftige gassen buiten te houden) of een drukknop om de scharnieren van een deur op te blazen en jezelf te bevrijden uit een hachelijke situatie. Een camera in de vier ringen op de kofferklep toont wat er achter de auto gebeurt en met led-lichten in de achterruit wordt gecommuniceerd met andere auto’s in een konvooi (groen om snelheid te behouden, oranje snelheid minderen). Kortom, deze A8 L Security zou niet misstaan als Bond-auto.
Onder de motorkap is er keuze tussen twee benzines: een 4.0 TFSI (435 pk) en een 6.3 W12 FSI (500 pk). Geen dieselmotor dus en daar is een reden voor: door het extra gewicht is het onmogelijk om een diesel te laten beantwoorden aan de Euro 6-uitstootnormen. Om die reden verdween bij Mercedes ook de gepantserde S450 CDI.
De topsnelheid is met beide motoren beperkt tot 210 km/u omdat de speciale banden van Michelin niet meer aankunnen. Ze zijn zo ontworpen dat ze in lekke toestand niet van de velg springen en kunnen voortrijden op dragende kunststofringen (maximaal 80 km/u).
En de prijs? Die is uiteraard sterk afhankelijk van de uitrusting die je kiest. Dixit Audi is deze A8 twee keer zo zwaar en drie keer zo duur als een gewone A8. Reken dus op minstens 300.000 euro. Er kruipt dan ook heel wat werk in: het duurt zes maanden om één exemplaar met de hand te bouwen.
De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.
Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.
De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.
Na eerst de versie met de Nettuno-V6 te hebben onthuld, is de Maserati GranCabrio er nu ook als volledig elektrische Folgore.