Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Letterlijk dan. De autobouwer ontwikkelt een fijnstoffilter… voor zijn elektrische auto’s.
Er zijn verschillende redenen waarom mensen met een elektrische auto rijden. Om fiscale redenen, voor de stilte en de instant acceleraties of omwille van het idee dat ze iets goeds doen voor de planeet en het milieu. Als je het doet om die laatste reden, moet je weten dat elektrische auto’s ook bijzonder schadelijk fijnstof produceren. Niet via de uitlaat natuurlijk, want die is er niet, maar wel via de banden en remmen. Maar daar heeft Audi nu iets op gevonden.
In een proefproject ontwikkelt Audi samen met leverancier MANN+HUMMEL een filter, de Audi Air Purifier. Die wordt in de neus van elektrische auto’s gemonteerd zodat hij tijdens het rijden fijnstof opvangt en zo de luchtkwaliteit verbetert. Dat is niet enkel fijnstof dat de auto zelf produceert, maar ook deeltjes van andere auto’s. En ook tijdens het opladen gaat hij verder met filteren, maar dan door middel van een ventilator die de lucht door de filter zuigt, zoals een luchtzuiveringstoestel bij je thuis.
In een vervuilde stad als Stuttgart (een steek naar Mercedes, Audi?) zou het systeem de deeltjes van de Audi e-tron volledig kunnen wegfilteren. In nog sterker vervuilde steden zoals Peking gaat het om de uitstoot van fijnstof van maximaal drie voertuigen. Als aspirant-wereldverbeteraar draag je dus echt je steentje bij. De filter is bovendien gemaakt van gerecycleerd materialen moet enkel vervangen worden bij het reguliere onderhoud van de auto. Volgens Audi blijkt uit tests dat de filter ook na 50.000 km geen negatieve impact heeft op de prestaties van de elektrische auto waar hij op bevestigd is.
Bestellen op je volgende e-tron dan maar? Misschien in de toekomst, maar voorlopig blijft het bij een testproject. Dat ging al in 2020 van start en zal nog zo’n twee jaar duren.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.