Audi e-tron krijgt meer rijbereik

Door aanpassingen aan hard- en software geraken de modellen van de Audi e-tronfamilie een beetje verder op een volle lading.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 28 november 2019
  • Elektrisch

Audi heeft bij de lancering van zijn e-tron Sportback de aandrijflijn van zijn elektrische SUV’s nog eens grondig onder de loep genomen en ontdekt dat er ruimte was voor verbetering. Door aanpassingen aan de hard- en software stijgt het WLTP-rijbereik met ongeveer 25 kilometer. Zo geraakt de e-tron 55 quattro voortaan 436 kilometer ver volgens de vrij realistische meetcyclus. De grootste verbetering komt van de manier waarop beide elektromotoren worden gecombineerd. De e-tron gebruikt asynchroonmotoren met inductief magnetisme. In tegenstelling tot een synchroonmotor met permanente magneet betekent dit dat het magnetisch veld van de motor volledig kan worden uitgeschakeld. Daardoor geeft de motor ook nauwelijks weerstand. Tot op heden behield e-tron steeds een deel van het magnetische veld in de voorste motor, ook wanneer enkel de achtermotor voor de aandrijving werd gebruikt. Maar dat verandert dus met deze update.

Remmen

Daarnaast is ook naar de remmen gekeken. Wanneer je remt en dan het pedaal lost, duurt het even voor de blokjes volledig van de schijven loskomen. Dat heet restkoppel en het zorgt voor een licht meerverbruik. Audi heeft zijn remsysteem aangepast waardoor dit restkoppel ingrijpend kon worden verminderd. Tot slot zijn ook het temperatuurbeheer van de aandrijflijn en de regeneratiefunctie verbeterd. De wijzigingen worden per direct toegepast op alle e-trons die van de band lopen, maar kunnen niet in naverkoop worden ingebouwd in reeds geproduceerde auto’s. Het prijskaartje van de elektrische SUV verandert bovendien niet.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km