Audi e-tron krijgt meer rijbereik

Door aanpassingen aan hard- en software geraken de modellen van de Audi e-tronfamilie een beetje verder op een volle lading.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 28 november 2019
  • Elektrisch

Audi heeft bij de lancering van zijn e-tron Sportback de aandrijflijn van zijn elektrische SUV’s nog eens grondig onder de loep genomen en ontdekt dat er ruimte was voor verbetering. Door aanpassingen aan de hard- en software stijgt het WLTP-rijbereik met ongeveer 25 kilometer. Zo geraakt de e-tron 55 quattro voortaan 436 kilometer ver volgens de vrij realistische meetcyclus. De grootste verbetering komt van de manier waarop beide elektromotoren worden gecombineerd. De e-tron gebruikt asynchroonmotoren met inductief magnetisme. In tegenstelling tot een synchroonmotor met permanente magneet betekent dit dat het magnetisch veld van de motor volledig kan worden uitgeschakeld. Daardoor geeft de motor ook nauwelijks weerstand. Tot op heden behield e-tron steeds een deel van het magnetische veld in de voorste motor, ook wanneer enkel de achtermotor voor de aandrijving werd gebruikt. Maar dat verandert dus met deze update.

Remmen

Daarnaast is ook naar de remmen gekeken. Wanneer je remt en dan het pedaal lost, duurt het even voor de blokjes volledig van de schijven loskomen. Dat heet restkoppel en het zorgt voor een licht meerverbruik. Audi heeft zijn remsysteem aangepast waardoor dit restkoppel ingrijpend kon worden verminderd. Tot slot zijn ook het temperatuurbeheer van de aandrijflijn en de regeneratiefunctie verbeterd. De wijzigingen worden per direct toegepast op alle e-trons die van de band lopen, maar kunnen niet in naverkoop worden ingebouwd in reeds geproduceerde auto’s. Het prijskaartje van de elektrische SUV verandert bovendien niet.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km