Audi past voortaan ook het sportieve
‘S’-programma toe op zijn elektrische SUV’s. De e-tron S en e-tron S Sportback
krijgen daardoor een derde elektromotor. Één op de vooras en twee op de
achteras.
Vectoriële verdeling
Naast een boost van de prestaties maakt het
ook een efficiënte vectoriële koppelverdeling mogelijk. Elk van de motoren
achteraan stuurt zijn koppel rechtstreeks naar ‘zijn’ wiel zonder gebruik te
moeten maken van een differentieel, en kan zich dus elektronisch aanpassen in
enkele duizendsten van een seconde.
973 Nm
In S-modus beschikken de sportieve e-trons
dankzij een tijdelijke boost van 8 seconden over een maximumvermogen tot 370 kW
(503 pk) en een koppel van 973 Nm. Deze twee SUV’s onder hoogspanning sprinten
daarmee vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,5 seconden. Hun topsnelheid is
begrensd op 210 km/u.
360/365 km
Deze twee modellen beschikken over een 95
kW grote batterij (waarvan 86 kW gebruikt kan worden). De Audi e-tron S en Audi e-tron S Sportback
mikken daarmee (in afwachting van definitieve homologatie) op een rijbereik van
respectievelijk 360 en 365 km.
+ 2,3 cm
Uiteraard krijgen de twee modellen ook de
cosmetische opsmuk voorbehouden aan de S-versies in de Audi-catalogus. Zo zien
we bijvoorbeeld 2,3 cm bredere wielkasten en sportzetels met ‘S’-logo.
In België starten de prijzen van de Audi
e-tron aan 97.100 € en 99.110 € voor de e-tron Sportback SUV coupé.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?