
Na de concept Skysphere voor een elektrische
cabriolet, en in afwachting van de compacte concept Urbansphere die voor 2022
op de planning staat, onthult Audi nu de tweede van zijn drie ‘Sphere’-concepts
met de limousine Gransphere.

Zoals zijn naam al aangeeft, bespaart de
conceptcar die op het komende salon van München wordt onthuld niet op de
centimeters koetswerk, want hij is 5,35 meter lang en 2 meter breed. De
luxueuze cocon kenmerkt zich verder door zijn in tegengestelde richting
openzwaaiende deuren en de afwezige middenstijl.

Aan boord moet de berline de luxe van de
toekomst voorstellen. Schermen zijn er niet en de ‘digitale detox’ wordt tot in
het uiterste doorgedreven, zo belooft Audi. Maar hoewel er inderdaad geen
klassieke schermen zijn, worden de passagiers toch nog met boodschappen
geconfronteerd via een systeem met projecties op de houten oppervlakken van het
interieur.

De informatie die je onderweg nodig hebt wordt
bijvoorbeeld in hoge resolutie geprojecteerd wanneer je manueel rijdt. En als
je gebruik maakt van het autonoom rijden op niveau 4 door over te stappen op de
zelfstandige rijmodus, dan kunnen de projectievlakken worden gebruikt als
“CinemaScope-schermen voor infotainmentzaken, of zelfs als schermen voor
videoconferenties”. Tot zover de digitale detox…

Op technisch vlak staat de conceptcar op het
grote elektrische platform PPE (Premium Platform Electric), dat in de eerste
plaats bedoeld is als ruggengraat van toekomstige grote elektrische Audi’s en
Porsches. Hij heeft een forse batterij van 120 kWh, goed voor een rijbereik van
meer dan 750 kilometer, terwijl hij dankzij een snellaadmogelijkheid onder 800
volt kan opladen aan een vermogen van tot 270 kW. Op die manier recupereer je
meer dan 300 kilometer rijbereik in tien minuten.

De twee elektromotoren van deze waarschijnlijke
toekomstige rivaal voor de Mercedes EQS ontwikkelen in totaal 530 kW (721 pk)
en 960 Nm.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: