Opel
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
In 1982 begin de FIA met de Group B in het wereldkampioenschap rally. Deze competitie was ongezien wild, omdat de deelnemende auto’s geen enkele technische restrictie hadden. Aan die gekheid kwam enkele jaren later een einde, toen het aantal doden langs de weg dramatisch toenam…
Met een bijzonder flexibel technisch reglement, besloot Audi zich op het technologiefestival te storten. Begin jaren 80 moest het merk nog een reputatie opbouwen, en de Group B-competitie was daarvoor de meest geschikte manier. Het monster dat Audi onthulde had dus vierwielaandrijving, een vijfcilinder-in-lijn en een gigantische turbo. Voor de homologatie moesten er echter minstens 200 exemplaren van een “straatversie” worden gebouwd. Uiteindelijk werden er blijkbaar 164 Audi’s Sport Quattro voor de weg gebouwd.
Je raadt het al: een van die modellen wordt door RM Sotheby’s geveild, op 7 september in Londen. De straatversie is uiteraard klinischer vergeleken met het competitiebeest. Toch zijn ook zijn specificaties indrukwekkend: een 5-cilinder-in-lijn, 2,1 liter cilinderinhoud, 306 pk, vierwielaandrijving en 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden. Ondergetekende heeft bewogen herinneringen aan het korte moment aan het stuur van deze furieuze bolide…
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.