Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Het merk met de vier ringen slijpt zijn R8 steeds fijner en durft nu zelfs de strijd aan te gaan met de sportiefste uit de familie: Lamborghini. Deze speciale serie GT werd op een streng dieet gezet, terwijl zijn V10 een pepkuur kreeg.
Dankzij zijn aluminium structuur is zelfs de basis-R8 al erg licht. Dat maakte het niet gemakkelijker voor de ingenieurs, want er moest minstens vijftig kilo bespaard worden. De ingrepen gaan dan ook diep. Zo werden de ruiten minder dik en zijn de achterklep en de bumpers uit koolstofvezel vervaardigd, terwijl ook de batterij, de zetels, de remmen en het inlaatsysteem hun duit in het zakje doen. Uiteindelijk zet de R8 GT maar 1.525 kg op de weegschaal. Tussendoor werden de looks aangescherpt: een grote, vaste vleugel achteraan belooft alleszins veel goeds.
De 5,2 liter V10 kreeg een specifieke cartografie en een muzikale uitlaat met kleppen voor een betere klank. Dat levert 40 pk extra of in totaal 560 pk op. Net zoveel als de Lamborghini Gallardo LP560/4! Blijkbaar geeft men elkaar geen cadeautjes in de Volkswagen-groep. De versnellingsbak is de sequentiële R-Tronic, maar met nieuwe instellingen. Het onderstel werd aangepast aan de prestaties van de motor en reageert levendiger en sportiever.
Met een prijs van bijna 200.000 euro laat de R8 GT zijn exclusiviteit duur betalen. En exclusief is de GT zeker: de productie blijft beperkt tot 333 genummerde exemplaren.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.