Audi R8 RWD wordt krachtiger

De R8 krijgt een “performance”-logo erbij en wint zo een paar pk’s. Zijn vermogen gaat nog steeds enkel naar de achterwielen voor maximaal rijplezier.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 08 oktober 2021
  • Lancering

De achterwielaangedreven variant van de Duitse supercar wordt nu de R8 V10 performance RWD. Achter de twee passagiers ligt centraal achterin de fabelachtige atmosferische V10 van 5,2 liter, gekoppeld aan de S Tronic met 7 verhoudingen. Zijn kleine naamsverandering komt met 30 pk en 10 Nm aan koppel extra. Hij ontwikkelt voortaan 570 pk en 550 Nm, een kracht die nog steeds puur naar de achterwielen gaat.

Nog sneller

Die vermogenswinst maakt hem ook vlotter. De coupé heeft 3,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u op te trekken, de cabrio doet er een tiende langer over. De variant met vast dak haalt een topsnelheid van 329 km/u terwijl de open versie 327 km/u haalt. De coupé weegt voortaan 1.590 kilo, de stoffen kap voegt 105 kilo toe aan het geheel.

Driftige Audi

De RWD is nog steeds minder krachtig dan de vierwielaangedreven variant met zijn 620 pk, maar hij is meer gericht op rijplezier. Audi belooft dankzij de aangepaste afstemming van het onderstel en het mechanische sperdifferentieel in Sport-modus zelfs gecontroleerde drifts. We hebben niet de gewoonte om een product uit Ingolstadt dwars door de bocht te zien gaan. De performance RWD is met andere woorden de plezierigste van alle R8 V10-versies.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volgende BMW 3-Reeks wordt vooral elektrisch

Volgende BMW 3-Reeks wordt vooral elektrisch

Hoewel de Beiers nog geen afstand nemen van de verbrandingsmotor…

Range Rover: icoon vernieuwd

Range Rover: icoon vernieuwd

Land Rover geeft afspraak om kennis te maken met de nieuwe generatie van zijn legendarische Range Rover. En het laat alvast het profiel zien…

BMW M135i xDrive: terug naar afzender

BMW M135i xDrive: terug naar afzender

Het is duidelijk niet eenvoudig om een achterwielaandrijver met een charismatische zescilinder op te volgen… BMW geeft zijn M135i xDrive daarom een make-over om hem opwindender te maken.

Porsche 718 Cayman GT4 RS: radicaal in het kwadraat

Porsche 718 Cayman GT4 RS: radicaal in het kwadraat

De al heel radicale Porsche 718 Cayman GT4 krijgt een nog extremere RS-afgeleide: een bolide voor veeleisende puristen…

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 19.975
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 19.975
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 29.950
2020
4 km

Elektrisch, Automaat

€ 40.299

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Elektrisch, Automaat

€ 38.900
2021
10.300 km

Benzine, Manueel

€ 14.499
2019
54.629 km

Benzine, Manueel

€ 12.750
2020
11.802 km

Diesel, Automaat

€ 10.900
2014
58.150 km