
Voor Audi is de toekomst net als voor alle
andere autoconstructeurs elektrisch, maar dat is niet het enige. De immense
conceptcar Skysphere kondigt de stijl aan van toekomstige auto’s van het merk,
maar hij wil ook een brug slaan tussen autonoom rijden en het plezier van zelf
nog het stuur te kunnen nemen. Met deze wagen spreekt de constructeur zelfs
meer in het algemeen van een belevenis, die het resultaat is van verrassende
technologie.
‘Kleine’ sportwagen of grote GT, zoals je
wil

Net zoals de concept Morphoz van Renault kan
deze Audi 250 millimeter langer worden, voor een langere wielbasis en meer
ruimte in het interieur. In dit geval gaat de achterste helft van de auto naar
achteren. In korte stand is de cabriolet 4,94 meter lang en is de bestuurder
heer en meester aan boord voor maximale sensaties. Wie zich liever meer
ontspant onderweg, kan de auto verlengen tot 5,19 meter. Hij schakelt dan over
op de zelfrijdende modus zodat de inzittenden kunnen ontspannen.
Technologie alom

Zoals we al vermeldden kan deze auto zelf
rijden. Om meer precies te zijn biedt hij autonoom rijden van niveau 4. Zodra
die modus wordt geactiveerd, worden stuur en pedalen nutteloos, dus kunnen ze
verdwijnen om meer plaats te bieden aan de bestuurder. Die kijkt dan op een
immens scherm dat de hele breedte van de wagen inneemt. Het is 1,4 meter breed
en 18 centimeter hoog.

Zodra deze GT-modus is ingeschakeld, kan het
scherm zelfs dienen voor filmvoorstellingen. Reizen zullen ongetwijfeld veel
korter lijken aan boord van deze Skysphere. De finale toets, en niet van de
minste, is dat deze auto zijn eigenaars kan komen oppikken waar ze maar willen
en dat hij parkeren en opladen helemaal op zijn eentje regelt.
Krachtig, levendig en wendbaar

Onder de gigantische motorkap liggen de
elektronische onderdelen van de Skysphere. De batterij is 80 kWh groot, wat zou
moeten volstaan voor een rijbereik van zo’n 500 kilometer. De motor ligt in de
achteras en ontwikkelt 632 pk en een koppel van 750 Nm. Dankzij het relatief
lage gewicht van 1,8 ton sprint hij daarmee van 0 naar 100 km/u in 4 seconden.

Voor de nodige sportiviteit in de korte rijmodus
kunnen de achterwielen in tegenstelde richting draaien om de levendigheid te
vergroten. Omgekeerd kunnen ze ook met de voorwielen meedraaien voor meer
stabiliteit. De conceptcar is trouwens echt, want hij zal op 13 augustus een
korte verschijning maken tijdens de elegantiewedstrijd van Pebble Beach.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: