Audi werkt aan e-tron S met drie motoren

Er komt een extra snelle versie van de Audi e-tron (Sportback) met een slimme technische innovatie.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 02 maart 2020
  • Elektrisch
  • 1.178 weergaven

Audi werkt aan e-tron S met drie motoren

De Audi e-tron S en e-tron Sportback S zetten een flinke stap voorwaarts qua vermogen: dat gaat van 408 naar 505 pk en het koppel stijgt van 664 naar 973 Nm. Daardoor sprinten de elektrische kolossen in 4,5 seconden naar 100 km/u. Maar het meest interessante is hoe dat extra vermogen wordt opgewekt. De batterij blijft dezelfde als in de e-tron 55 (95 kWh), maar de achterste motor van die laatste verhuist naar voren en ontwikkelt daar maximaal 204 pk. De voorste motor van de ‘gewone’ e-trons gaat naar achteren en… verdubbelt: elk achterwiel krijgt één elektromotor van 180 pk, zodat daar in totaal 360 pk ter beschikking staat. Als gevolg daarvan kan de e-tron S meer koppel naar het buitenste wiel in bochten sturen, waardoor een vectoriële koppelverdeling ontstaat en de auto dus vlotter en spontaner instuurt en veel levendiger aanvoelt op bochtige trajecten.

Audi werkt aan e-tron S met drie motoren

Oorlogstenue

De foto’s van een nog gecamoufleerde e-tron S tonen dat Audi kiest voor een behoorlijk agressieve koetswerkkit voor zijn sportieve elektrische SUV’s. De Duitsers geven geen officieel rijbereik op, maar de bredere wielkasten, grotere banden, het hogere gewicht door de extra elektromotor en zijn meerverbruik zullen ongetwijfeld nadelige gevolgen hebben. Ter illustratie: de ‘gewone’ e-tron 55 geraakt 470 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus. Audi geeft nog geen lanceringsdatum op voor de S-versies, maar gezien het weinig aan de verbeelding overlatende persbericht vermoeden we dat die niet ver weg is.

Audi werkt aan e-tron S met drie motoren

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Geflopt model: Ford Cougar, een V6 coupé voor 3.000 euro!

Geflopt model: Ford Cougar, een V6 coupé voor 3.000 euro!

Een dertigtal jaar geleden was het coupésegment dichter bevolkt dan vandaag! Zo telde Ford er twee in zijn gamma aan het einde van de jaren ‘90: de strijdvaardige kleine Puma en de verbazingwekkende Cougar...

Ferrari onthult zijn eerste ‘Vision Gran Turismo’

Ferrari onthult zijn eerste ‘Vision Gran Turismo’

Een futuristische hommage aan zijn prototype-racers uit de jaren ‘60 en ‘70. En die wordt niet puur virtueel...

Scoop: de facelift van de Opel Corsa rijdt al rond!

Scoop: de facelift van de Opel Corsa rijdt al rond!

Onze spionnen zijn erin geslaagd enkele foto’s te maken van de nog gecamoufleerde Duitse stadswagen…

BMW: koop minder nieuwe auto’s

BMW: koop minder nieuwe auto’s

Een gek advies van een autobouwer, maar duurzaam is het wel.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km