Audi werkt aan e-tron S met drie motoren

Er komt een extra snelle versie van de Audi e-tron (Sportback) met een slimme technische innovatie.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 02 maart 2020
  • Elektrisch

Audi werkt aan e-tron S met drie motoren

De Audi e-tron S en e-tron Sportback S zetten een flinke stap voorwaarts qua vermogen: dat gaat van 408 naar 505 pk en het koppel stijgt van 664 naar 973 Nm. Daardoor sprinten de elektrische kolossen in 4,5 seconden naar 100 km/u. Maar het meest interessante is hoe dat extra vermogen wordt opgewekt. De batterij blijft dezelfde als in de e-tron 55 (95 kWh), maar de achterste motor van die laatste verhuist naar voren en ontwikkelt daar maximaal 204 pk. De voorste motor van de ‘gewone’ e-trons gaat naar achteren en… verdubbelt: elk achterwiel krijgt één elektromotor van 180 pk, zodat daar in totaal 360 pk ter beschikking staat. Als gevolg daarvan kan de e-tron S meer koppel naar het buitenste wiel in bochten sturen, waardoor een vectoriële koppelverdeling ontstaat en de auto dus vlotter en spontaner instuurt en veel levendiger aanvoelt op bochtige trajecten.

Audi werkt aan e-tron S met drie motoren

Oorlogstenue

De foto’s van een nog gecamoufleerde e-tron S tonen dat Audi kiest voor een behoorlijk agressieve koetswerkkit voor zijn sportieve elektrische SUV’s. De Duitsers geven geen officieel rijbereik op, maar de bredere wielkasten, grotere banden, het hogere gewicht door de extra elektromotor en zijn meerverbruik zullen ongetwijfeld nadelige gevolgen hebben. Ter illustratie: de ‘gewone’ e-tron 55 geraakt 470 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus. Audi geeft nog geen lanceringsdatum op voor de S-versies, maar gezien het weinig aan de verbeelding overlatende persbericht vermoeden we dat die niet ver weg is.

Audi werkt aan e-tron S met drie motoren

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km