Audi werkt aan een nieuw elektrisch ‘monster’

Nu ja, het is meer een rijdend laboratorium om de elektrische aandrijving tot het uiterste te drijven op een uiterst veeleisende testbank.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 november 2020
  • Elektrisch

Het is officieel: Audi zal deelnemen aan de Dakar 2022 met een elektrische buggy. Het model krijgt echter ook een benzinemotor mee om het te helpen om de langste etappes van de beroemde rallykoers te overbruggen.

Die laatste wordt omschreven als een “bijzonder efficiënte TFSI-motor”, maar zou de racewagen nooit rechtstreeks aandrijven. Hij moet wel de hoogspanningsbatterij herladen “volgens de noden tijdens het rijden”. De bedoeling is “om de prestaties van de elektrische aandrijflijn en de batterij te verbeteren” en om Dakar als een laboratorium te gebruiken.

Dit nieuwe engagement van Audi in de rallykoers betekent meteen het officiële einde van de activiteiten van het merk in het Formule E. Na afloop van seizoen 2021 trekt Audi een streep onder zijn deelname aan die elektrische eenzittercompetitie.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km