MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Zuid-Korea wordt vandaag beschouwd als een belangrijke speler in de telefoon-, multimedia en huishoudtoestellenindustrie, maar toch is de auto-industrie belangrijker voor dit land van ongeveer 50 miljoen inwoners. Om je een idee te geven van de grootte van de sector: Zuid-Korea produceert jaarlijks ongeveer 4,5 miljoen auto’s, waarvan er 2,9 miljoen worden uitgevoerd.
Er worden vooral vijf spelers onderscheiden. Hyundai neemt het grootste deel van de koek voor zich en produceert jaarlijks 1,9 miljoen auto’s. Het merk staat boven Kia (1,7 miljoen), GM Kora (de lokale assemblage van Chevrolet, Lincoln,… met 615.000 voertuigen), SsangYong (145.000) en Renault Samsung Motors (205.000 auto’s, voornamelijk “gerebadgede” Renaults).
België is trots op zijn twee autoassemblagefabrieken, maar Zuid-Korea telt er… veertien, met een jaarlijkse productiecapaciteit van 4,8 miljoen auto’s. De Koreanen hebben ook geïnvesteerd in de rest van de wereld, met 13 fabrieken in landen als Turkije, Vietnam, China, Slovakije, de Verenigde Staten en Mexico.
De thuismarkt is van kapitaal belang voor de constructeurs. Met 50 miljoen inwoners verkoopt Zuid-Korea jaarlijks meer dan 1,8 miljoen nieuwe auto’s! Meer dan twee derde van die auto’s zijn Koreaans. De Koreanen zijn er immers fier op om in auto’s te rijden die in eigen land worden gemaakt, ook al neemt het aantal buitenlandse (vooral Duitse) auto’s toe.
Net als bij ons verkiest de Koreaanse markt kleinere auto’s uit het A- en B-segment. De verkoop van grote auto’s neemt dus af, en die tendens wordt nog versterkt door het uitrustingsniveau en het comfort van die kleine auto’s. Hoewel de Zuid-Koreanen nog steeds veel berlines kopen (meer dan 50% van de markt), kennen SUV’s net als bij ons een toenemend succes (vorig jaar 35% van de markt). SsangYong kan meesurfen op die tendens met de Tivoli, die de verkoop van het merk een enorme boost gaf.
De manuele versnellingsbak is zeldzaam: hij maakt slechts 5% van de verkoop uit. De diesel kent dan weer een relatief succes: 40% van de auto’s die elk jaar verkocht worden, is een diesel. Dat cijfer zou de volgende jaren richting 50% gaan. De Koreaanse regering probeert door het dieselgateschandaal die evolutie af te remmen door diesel duurder te maken. De verkoop van hybrides en elektrische auto’s blijft relatief beperkt.Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...