Autofiscaliteit: de vervuiler betaalt steeds meer

Nu de drie Gewestregeringen zijn gevormd, wordt stilaan duidelijk waar de autofiscaliteit naartoe gaat. Die wordt in alle drie de Gewesten grondig hervormd, telkens met hetzelfde doel: de meest vervuilende auto’s moeten het meest betalen. Maar de manier waarop dat doel wordt nagestreefd, verschilt grondig…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 oktober 2019
  • Sector

Waals Gewest

In Wallonië worden zowel de verkeersbelasting als de BIV herzien. Het bedrag van de belasting wordt bepaald aan de hand van de volgende criteria: het gewicht, het vermogen en de uitstoot. De regering belooft dat de maatregel budgetneutraal wordt: voertuigen met een minder goede energiebalans zullen zwaarder worden belast, maar schonere auto’s zullen minder moeten betalen dan vandaag.

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

In Brussel lijkt men nog steeds te streven naar een intelligente belasting, die varieert in functie van de energieprestaties van een voertuig. Maar na haar behoorlijk ophefmakende aankondiging heeft minister van mobiliteit Elke Van den Brandt wel laten weten dat ze eerst met de twee andere Gewesten wil overleggen.

Vlaams Gewest

In Vlaanderen is daarentegen geen sprake van een intelligente belasting; dat idee is verworpen. De belastingen zullen wel evolueren op basis van de nieuwe WLTP-homologatiecyclus. Die laatste is meer realistisch en zal dus leiden tot een strengere fiscaliteit voor de meest vervuilende modellen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km