Autogiganten Ford en Volkswagen slaan de handen in elkaar

De Amerikaanse constructeur Ford en Duitse constructeur Volkswagen willen een alliantie aangaan om samen auto’s te ontwikkelen. In een eerste fase willen beide merken samen bedrijfsvoertuigen bouwen. Voorlopig kopen beide bedrijven zich niet bij elkaar in, zeggen Ford en Volkswagen in een gemeenschappelijke verklaring.

  • Bervoets Wim
  • 20 juni 2018

Ford en VW bevestigen een alliantie te bespreken waarbij beide merken samen nieuwe technologieën zouden ontwikkelen en nieuwe voertuigen zouden gaan produceren. In de eerste plaats denken Ford en Volkswagen aan bedrijfsvoertuigen.

Strengere uitstootnormen

Een samenwerking zou beide merken onder meer helpen te beantwoorden aan strengere uitstootnormen voor bedrijfsvoertuigen, zo liet de CEO van Volkswagens bedrijfsvoertuigen, Eckhard Scholz eerder al weten aan persbureau Bloomberg. Lichte bedrijfsvoertuigen moeten bijvoorbeeld tegen 2020 dezelfde maximale CO2-uitstoot halen als personenwagens, hoewel bestelwagens door hun vorm een grotere aerodynamische weerstand hebben.

Geen aandelen overkopen

Beide partijen beklemtonen in hun verklaring dat het nog om verkennende gesprekken gaat, maar dat er geen aandelen zullen worden overgekocht. Daarmee zouden Ford en Volkswagen niet dezelfde weg opgaan als de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi of de overname van Opel door het Franse PSA. Die laatste kende zijn oorsprong immers ook in een samenwerking om bedrijfsvoertuigen en SUV’s te bouwen.

Vaker samenwerken

Zo’n vaart zal het bij Ford en Volkswagen niet lopen, menen specialisten: hoewel er een tijdje geleden geruchten opdoken dat Ford zich net als General Motors uit Europa zou terugtrekken, staat Ford met zijn Transit-gamma sterk op de Europese markt. Daarnaast maakt de Amerikaanse constructeur meer winst dan Opel voor de overname door PSA. Constructeurs werken voor bedrijfsvoertuigen bovendien wel vaker samen: tot enkele jaren geleden ontwikkelde Volkswagen zijn grote Crafter bijvoorbeeld samen met Mercedes. Die samenwerking eindigde twee jaar geleden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km