Autonoom rijden: dit zijn de vijf niveaus

De nieuwe Audi A8 kan autonoom rijden op niveau 3”, vertelden de communicatiebonzen van het Duitse merk ons vorige week. Maar waarvoor staat dat derde niveau? En hoeveel niveaus zijn er in totaal? Wij leggen het voor je uit.

  • Bervoets Wim
  • 17 oktober 2017

De verschillende niveaus waarop een auto zelfstandig kan rijden, worden in de autosector opgedeeld van 1 tot 5. De lichtste vorm van autonoom rijden begint bij niveau 1, en zo wordt er doorgeteld tot niveau 5. Af en toe wordt er ook gesproken van niveau 0, maar dat is uiteraard wanneer jij als chauffeur zelf al het werk doet.

Niveau 1

Op dit niveau neemt één enkele soort rijhulp iets van je over. Een adaptieve snelheidsregelaar bijvoorbeeld, die zelfstandig gas geeft en remt, terwijl jij nog steeds actief stuurt. Je moet natuurlijk op elk moment de volledige controle over de auto terug kunnen overnemen.

Niveau 2

Hier nemen twee soorten rijhulp werk uit je handen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een adaptieve snelheidsregelaar en rijstrookassistentie. Daardoor rijdt de auto zelfstandig achter een voorligger en blijft hij perfect op zijn rijstrook. Je kunt dus je handen even van het stuur houden, maar moet nog steeds het verkeer in het oog houden en op elk moment de controle terug kunnen overnemen.

Niveau 3

Op dit niveau zorgt de auto zelf voor de bediening van het gas- en rempedaal, en voor de bediening van het stuur. Jij hoeft je aandacht niet meer op de weg en op het andere verkeer te houden – dat doet de auto immers ook voor jou – maar je moet wel kunnen ingrijpen als de auto daarom vraagt.

Niveau 4

Ook hier doet de auto alle werk, en loodst hij je een hele rit lang door het verkeer zonder dat je hoeft in te grijpen. Vraagt de auto wel om in te grijpen (omdat er bijvoorbeeld een stuk van de rit volgt waarbij hij je input nodig heeft) maar doe je dat niet, dan brengt hij zich automatisch en veilig tot stilstand aan de kant van de weg.

Niveau 5

Op het hoogste niveau rijdt een auto volledig zelfstandig, zonder enige input van chauffeur of passagiers. Daarbij doet hij het minstens even goed als, of zelfs beter dan een chauffeur. In alle omstandigheden slaagt de auto erin om zich zelfstandig naar zijn bestemming te navigeren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km