Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De autobouwer met de ster is daarmee de eerste die trots kan een systeem voor autonoom rijden kan claimen dat wereldwijd toegelaten is! Maar er zijn toch enkele beperkingen…
Het autonome ‘Drive Pilot’ systeem van Mercedes beantwoordt officieel aan de eisen van de Verenigde Naties. Het is dus het eerste Level 3-systeem dat een internationale certificering kan claimen. Je kan met andere woorden wettelijk gezien het stuur van je Mercedes loslaten, als die uitgerust is met het systeem, dat in dat geval het stuur overneemt!
De auto maakt gebruik van een lange lijst van sensoren: LiDAR, camera’s, ultrasone sensoren, GPS-informatie en zelfs verkeersbordherkenning. Het kan zijn voorligger volgen, op zijn rijvak blijven en een uitwijkmanoeuvre uitvoeren indien nodig. Bekijk het als een ‘alwetende’ adaptive cruise control. Maar opgepast, het Level 3-systeem vereist nog altijd iemand aan het stuur. Je kan dus niet op de achterbank gaan zitten! En daar houden de beperkingen niet op.
Hoewel het systeem erkend is door de VN, moeten lokale autoriteiten dat ook nog doen. Hoe dan ook , het Drive Pilot systeem is voorlopig enkel beschikbaar in de S-Klasse en de EQS, en dan nog enkel in Duitsland. Tests in andere landen zijn aan de gang. Het kan geactiveerd worden op 13.191 km aan snelwegen waar er druk verkeer is en enkel tot een snelheid van 60 km/u. In de file op de autostrade dus.
Eens het systeem geactiveerd is, zijn bepaalde functies die normaal gezien geblokkeerd zijn, plots wel beschikbaar. Mercedes maakt het mogelijk om deze normaal gezien verloren tijd te gebruiken om te bellen, surfen op het internet of een film te bekijken! Maar gedurende de hele looptijd van een langspeelfilm in de file staan… dat kom je gelukkig maar weinig tegen! We wensen het in elk geval niemand toe. Deze goedkeuring blijft echter een mooie vooruitgang, al blijft de af te leggen weg nog lang voordat autonoom rijden veralgemeend wordt.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.