CarGarantie, een
Duitse specialist in garantie en klantenbinding in naverkoop, publiceert elk
jaar een jaarbalans. Daar komt dan een resem boeiende statistieken uit die te
maken hebben met de gemiddelde kostprijs van autopannes. Deze keer is de
oefening gemaakt voor de Franse markt, maar dezelfde trends zijn te zien in de
meeste andere Europese landen.
Constante
stijging
Het eerst wat opvalt is dat de
gemiddelde herstelkost bij pannes (dus buiten het klassieke onderhoud) een
constante inflatie kent. Hij is gestegen van 527 euro in 2018 naar 551 euro in
2019. Die trend zou ook de volgende jaren nog doorzetten omdat elektronica, de
hoofdbron van storingen allerhande, steeds meer verspreid raakt in onze auto’s.
We zullen dus ook steeds meer met bugs en andere problemen worden
geconfronteerd.
Zaken die vaak in panne vallen
zijn voedingssystemen (brandstof en lucht), gevolgd door elektronica, in de
eerste plaats in het interieur, maar ook onder de motorkap. Motorproblemen, die
vaak voorvielen in de jaren ’80 en ’90, zijn vandaag zeldzamer. Nu vormt het
elektronische gedeelte duidelijk het grootste probleem voor de betrouwbaarheid.
Qua algemene kost is alles wat met de motor te maken
heeft heel duur. Ook dat is weer niet zo’n verrassing nu drukvoeding stilaan
algemeen goed wordt onder de motorkap. Daardoor is logischerwijze ook het
aantal turboproblemen sterk toegenomen.
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit
Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: JLR / CarGarantie VA.
Source ©:
CarGarantie VA.