De motormerken op het salon van Brussel: van Husqvarna tot Mash

  • Wouters Bruno
  • 21 december 2016

Husqvarna

Het Zweedse merk, dat in de 17e eeuw (!) werd opgericht, behoort momenteel tot de Oostenrijkse constructeur KTM. Na heel wat hoogtes en laagtes kan Husqvarna nu een beroep doen op de Oostenrijkers om gedurfde en scherpe machines te bouwen zoals de Vitpilen 401. Die neemt elementen over van de KTM 390, zoals zijn motor, en krijgt een vernieuwend en atypisch design.

Indian

Dat andere historische Amerikaanse merk, Indian, kende een tumultueuze geschiedenis, die gelukkig eindigde toen de Polaris-groep het merk overnam. Sinds 2013 rolden er nieuwe modellen van de band, met onmiddellijk succes tot gevolg. De nieuwe tweecilinder in V-vorm verbergt onder zijn nostalgische uiterlijk moderne technologie. Het Thunder Stroke 111-blok is geïnstalleerd op een aluminium kader, en die basis resulteert in zeven modellen: Chief Classic, Chief Vintage, Chief Dark Horse, Springfield, Chieftain, Chieftain Dark Horse en Roadmaster. Ze nemen allemaal de iconische stijl over van Indian, maar dat neemt niet weg dat ze helemaal up-to-date zijn: jaargang 2017 introduceert op sommige modellen “Ride Command”, een volledig multimediasysteem met touschcreen. De Indian Scout wordt lichter en handelbaarder, nog steeds met een aluminium kader maar met compactere motor.

Kawasaki

Motoren maken maar 20% uit van de activiteiten van deze groep, die ook actief is in de lucht- en ruimtevaart, helikopters, treinen en metro’s, scheepvaart enzovoort. Dat neemt niet weg dat Kawasaki dynamisch blijft, met heel wat nieuwigheden. Bepaalde modellen evolueren, zoals de Z1000, die ook een R-versie krijgt, en de veelzijdigere Z1000SX, die meer bijpassende elektronica krijgt. Er zijn ook nieuwe modellen, zoals de Z900, een viercilinder-roadster die de Z800 vervangt. De Z900 heeft een kader dat geïnspireerd is door de exclusieve H2 en lijkt al een groot succes te worden. De Z650, met tweecilinder, en zijn sportieve tegenhanger, de Ninja 650, luiden het einde in van de ER6. Met een nieuw licht buizenframe hebben de 650-modellen heel wat kwaliteiten. Er is ook nog de gloednieuwe Versys-X 300, een aangename veelzijdige machine.

KTM

Het Oostenrijkse merk heeft een reputatie als terreinspecialist, wat het onder meer te danken heeft aan de overwinningen in de Dakar-rally. Maar ook op de baan staat KTM zijn mannetje, met drie titels in de Moto3, onder meer in 2016. KTM heeft nog meer ambities, met een officieel team in de MotoGP. “Ready To Race” vat het Oostenrijkse gamma dus perfect samen. De 1290 Super Adventure is er nu in drie varianten; van een off-road-R tot een baansportieveling, de S, via de T voor tourliefhebbers. De 1050 Adventure maakte plaats voor de 125 pk sterke 1090 Adventure, die ook een R-terreinversie krijgt. De 1290 Super Duke R met 177 pk is sportiever dan ooit, met een nieuwe, agressieve snoet. De meer toegankelijke 390 en 125 Duke evolueren grondig, op vlak van design en chassis.

Kymco

De Taiwanese reus, die begon als Honda-assembleur, is eerder gespecialiseerd in scooters en heeft een degelijke reputatie opgebouwd waardoor het vandaag ook werkt voor Kawasaki en BMW. Bij de nieuwigheden dit jaar is er onder meer de Like, een verleidelijke retroscooter, die verzorgd is afgewerkt en verbonden is met je smartphone dankzij een specifieke app, Noodoe. De constructeur heeft ook ambities in het domein van de maxiscooters met de Downtown 350 en Xciting 400, maar vooral met de nieuwe en veelbelovende AK 550.

Mash

Het Franse merk doet mee aan de retromode met kleine, betaalbare “vintage” machines die in Frankrijk ontworpen maar in China geproduceerd worden. Het 125 cc-gamma, dat onder meer bestaat uit de Seventy en Seventy Five, Scrambler en Café Racer, wordt dit jaar aangevuld met de gestileerde Black Seven. De Café Racer krijgt er de Two Fifty bij, met stevige banden uit de dirt-track. De 400 cc krijgt een klassieke versie die Five Hundred heet, een Scrambler-versie, en dit jaar ook een Café Racer TT40. De modernere Mash 400 Adventure is gemaakt voor off-roadreizen, zeker in zijn Touring-versie met aluminium koffers. Een Green Goblin-uitvoering toont op welke manier je je Mash kunt personaliseren.
Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km