Het fenomeen is niet nieuw en treft niet enkel het Franse Salon. Maar één ding is zeker: de grote autosalons verliezen hun momentum dankzij steeds grotere afhakers. De Mondial de l’Automobile jaargang 2022 ontsnapt niet aan die trend met verschillende afwezige autobouwers. Na een Salon van Genève dat geannuleerd werd in 2022 en een Salon van München 2021 dat een beperkt succes kende, wordt opnieuw het nut van deze grote autobeurzen in vraag gesteld.
Van de regen in de drop
Terwijl de editie 2018 van het Parijse Salon al af te rekenen had met een twintigtal afwezigen, belooft deze jaargang van 2022 nog erger te worden. Behalve de Volkswagen groep (VW, Audi, Skoda, Seat, Cupra, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti) stuurt ook de BMW groep zijn kat (BMW, MINI en Rolls-Royce), net als gedeeltelijk ook Stellantis, dat enkel vertegenwoordigd zal zijn door DS, Peugeot en Jeep (Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Lancia en Citroën komen niet). Hetzelfde geldt voor Ford, Hyundai en Kia.
Onder de deelnemers kunnen de bezoekers rekenen op de aanwezigheid van Renault, Alpine en Dacia, en ook van Mercedes-Benz... De 'Mondial de l'Automobile' is dus niet langer... mondiaal!
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit
Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Mondial de l'Automobile.