Banden genereren meer fijnstof dan de uitlaat

Een onderzoeksbureau toont aan dat auto’s tot 1.000 keer meer fijnstof uitstoten door slijtende banden en remmen dan wat uit de uitlaat komt.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 11 maart 2020
  • Sector

Door de steeds strengere uitstootnormen produceren auto’s met een motor op fossiele brandstoffen altijd minder fijnstof en andere schadelijke deeltjes. Dat is goed nieuws. Maar onderzoeksbureau Emissions Analytics trekt aan de alarmbel: de meetprocedures van Europa, die zich puur richten op de uitstoot aan de uitlaat, zijn achterhaald. Wanneer een voertuig rijdt, slijten ook de banden en de remmen af, en daar komt ook fijnstof bij vrij. Veel zelfs: tot 1.000 keer meer dan wat uit de uitlaat komt. Ter illustratie: Emissions Analytics nam “een populaire stadswagen”, die 4,5 milligram fijnstof per kilometer uitstoot aan de uitlaat. Maar bij metingen aan de banden bleek dat die 5,8 gram (geen milligram) per kilometer van de schadelijke micropartikels de lucht inblazen. Dat eerste cijfer moet wel worden genuanceerd, want zoals we eerder al bespraken, is de reële uitstoot van een auto, zelfs onder de modernste normen, nog steeds veel hoger dan op papier.

Advies

Emissions Analytics geeft advies: de wetgeving moet de uitstoot van fijnstof ruimer gaan bekijken en niet alleen aan de uitlaat meten, al zijn ook uitlaatgassen nog steeds belangrijk – er komt meer uit een verbrandingsmotor dan enkel fijnstof. Banden van een betere kwaliteit zouden tot minder fijnstofuitstoot kunnen leiden. Maar eigenlijk moeten auto’s vooral lichter worden. De organisatie wijst expliciet naar SUV’s en elektrische voertuigen, die meer wegen dan conventionele modellen. Het idee van onze regering om banden te gaan belasten, lijkt ineens zo gek nog niet…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Emissions Analytics.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km