Batterijen recycleren is nu winstgevend!

Dat houdt in dat steeds meer bedrijven zich ermee zullen gaan bezighouden. Goed nieuws dus voor de economie, maar nog meer voor het milieu!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 08 februari 2022
  • Sector
  • 1.535 weergaven

In een interview met het Amerikaanse persbureau Associated Press zegt Jeffrey Brian Straubel, medeoprichter van Tesla en ex-vennoot van Elon Musk dat “de recyclage van batterijen vandaag winstgevend is.” En hij weet waarover hij spreekt. De zakenman verliet in 2017 Tesla om zijn eigen bedrijf op te richten, Redwood Materials, en zich te verdiepen in de recyclage van batterijen van elektrische auto’s.

Stijgende vraag

Elektrische auto’s zijn minder vervuilend in het gebruik dan exemplaren met een verbrandingsmotor, als ze tenminste opgeladen worden met groene energie. Maar de productie van hun batterijen is een ander paar mouwen. En eens ze aan het einde van hun levenscyclus gekomen zijn, stelt zich de vraag wat ermee moet gebeuren. Op die vraag concentreert Straubel zich. En volgens hem “is de vraag naar deze materialen groot. Het is evident dat meer en meer mensen erin geïnteresseerd zijn, wat elektrische wagens steeds groener zal maken, maar ook minder duur.” 

Een oneindige levenscyclus

Het doel is niet enkel economisch, maar ook ecologisch. Want door gerecycleerde producten te gebruiken, is het niet meer nodig om moeizaam zeldzame materialen te mijnen. Jeffrey Brian Straubel is ook optimistisch wat de kwaliteit van hergebruikte batterijen betreft: “het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, maar je kan de cyclus van ontmanteling, recyclage en heropbouw helemaal volledig herhalen. We stellen daarbij geen enkele degradatie van de gebruikte materialen vast.”


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
10 jaar MQB bij Volkswagen

10 jaar MQB bij Volkswagen

Het modulaire platform is een succesrecept voor de groep en vormt de basis voor een groot aantal modellen.

Polestar denkt aan een productieversie van zijn Concept O2!

Polestar denkt aan een productieversie van zijn Concept O2!

Thomas Ingenlath heeft zich positief uitgelaten over de elektrische roadster! Maar hij heeft ook wat bedenkingen...

Het doek valt voor de BMW i3

Het doek valt voor de BMW i3

De pionier voor elektrische mobiliteit bij het merk uit München moet plaats maken voor nieuwe BMW- en Mini-modellen.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: 3 prototypes van de Ferrari LaFerrari!

Te koop: 3 prototypes van de Ferrari LaFerrari!

Voor zijn veiling in Monterey heeft Mecum Auctions 3 ontwikkelingsprototypes van de LaFerrari gevonden! Elk exemplaar vertegenwoordigt een belangrijke fase in de ontwikkeling van de hypercar van het merk met het steigerende paard.

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Deze Lotus Cortina en Lotus Elan zijn zonder twijfel enkele van de belangrijkste ‘wegmodellen’ uit de geschiedenis van Lotus. De twee exemplaren hebben de reputatie van het merk gemaakt!

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km