BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dat houdt in dat steeds meer bedrijven zich ermee zullen gaan bezighouden. Goed nieuws dus voor de economie, maar nog meer voor het milieu!
In een interview met het Amerikaanse persbureau Associated Press zegt Jeffrey Brian Straubel, medeoprichter van Tesla en ex-vennoot van Elon Musk dat “de recyclage van batterijen vandaag winstgevend is.” En hij weet waarover hij spreekt. De zakenman verliet in 2017 Tesla om zijn eigen bedrijf op te richten, Redwood Materials, en zich te verdiepen in de recyclage van batterijen van elektrische auto’s.
Elektrische auto’s zijn minder vervuilend in het gebruik dan exemplaren met een verbrandingsmotor, als ze tenminste opgeladen worden met groene energie. Maar de productie van hun batterijen is een ander paar mouwen. En eens ze aan het einde van hun levenscyclus gekomen zijn, stelt zich de vraag wat ermee moet gebeuren. Op die vraag concentreert Straubel zich. En volgens hem “is de vraag naar deze materialen groot. Het is evident dat meer en meer mensen erin geïnteresseerd zijn, wat elektrische wagens steeds groener zal maken, maar ook minder duur.”
Het doel is niet enkel economisch, maar ook ecologisch. Want door gerecycleerde producten te gebruiken, is het niet meer nodig om moeizaam zeldzame materialen te mijnen. Jeffrey Brian Straubel is ook optimistisch wat de kwaliteit van hergebruikte batterijen betreft: “het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, maar je kan de cyclus van ontmanteling, recyclage en heropbouw helemaal volledig herhalen. We stellen daarbij geen enkele degradatie van de gebruikte materialen vast.”
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...