Batterijen: zal Europa nog steeds afhangen van China?

Het is een weinig geruststellend rapport dat Philippe Varin overhandigde aan de pers en aan de Franse overheid. Die laatste had de Franse Industrieel gevraagd om de bevoorrading van het Oude Continent te evalueren met betrekking tot de ‘minerale grondstoffen’ die noodzakelijk zijn voor het maken van batterijen voor elektrische voertuigen. 

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 januari 2022
  • Elektrisch

Er zijn zowat 38 gigafactories voor de productie van batterijen voor elektrische auto’s voorzien op Europese bodem. Om die van grondstoffen te voorzien, het gaat dan om nikkel, lithium of kobalt, lijkt het erop dat onze afhankelijkheid groot blijft, ook na 2030: “amper 20 tot 30% van de noden […] kan geproduceerd worden met behulp van Europese leveranciers”, staat te lezen in het rapport.

Een achterstand van 20 jaar op het verre Oosten!

Philippe Varin wijst in dit rapport ook op onze achterstand op China: “De Europese Unie staat duidelijk achter op China, dat een voorsprong van 20 jaar heeft”, met name wat de bevoorrading van metalen en mineralen betreft die noodzakelijk zijn voor de productie van batterijen voor elektrische auto’s. 

Een miljard euro om te proberen de situatie recht te zetten!

In het licht van de conclusie van het eerder alarmerende rapport heeft Frankrijk meteen een budget van een miljard euro vrijgemaakt om “de weerbaarheid van het industriële weefsel te versterken op het vlak van de toeleveringsketen van metalen”.

Hoop wat lithium betreft?

Naast enkele andere aanbevelingen raadt Philippe Varin tenslotte ook aan om onderzoek te doen naar lithium: “dat is het domein waarin de innovatie het grootst is”. Het zo onder andere mogelijk zijn om lithium via geothermie te ontginnen. Goed nieuws voor Frankrijk, dat over lithiumafzettingen beschikt aan de grens met Duitsland...


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Volkswagen AG / Northvolt.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km