België verdient het meest aan de auto in de EU

Volgens de ACEA haalt geen enkel ander EU-land zoveel belastingen binnen dankzij het plaatselijke wagenpark.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 30 april 2021
  • Sector

De ACEA, de vereniging van Europese autoconstructeurs, heeft berekend dat de verschillende landen van Europa in 2021 net geen 400 miljard euro aan belastinginkomsten zullen binnenhalen dankzij de auto. Daarbij rekent de ACEA aankoopbelastingen (btw en BIV), wegenbelastingen, brandstofaccijnzen en belastingen op verzekeringen, maar ook kleinere zaken als de prijs voor het behalen van een rijbewijs, tolheffingen en dergelijke meer. En raad eens in welk land de burger gemiddeld de meeste belastingen betaalt? Jawel: hier in België.

3.187 euro per auto

Onze overheid verdient aan ons wagenpark 21,4 miljard euro aan belastingen, of gemiddeld 3.187 euro per auto, zo zegt de ACEA. Ter vergelijking: in Oostenrijk, dat de tweede plaats bezet, is dat ‘slechts’ 2.678 euro, in Finland 2.523 euro. Het goedkoopst ben je af in Zuid-Europa: Griekenland (1.264 euro) en Spanje (1.068 euro).

(Een beetje) eigen schuld

Een deel van die hoge belastingdruk hebben we wel aan onszelf te danken, want onze overheid verdient het meeste aan de btw die we op onze auto’s betalen. Aangezien de btw-voet in de meeste Europese landen rond de 20 procent ligt, is die dus quasi gelijk. Wij Belgen kopen blijkbaar dus duurdere auto’s dan onze buren en ook vaker nieuwe voertuigen. Daarnaast betalen we ook veel accijnzen op onze brandstoffen en kosten ook verzekeringen veel bij ons.

Meer investeren

De constructeursvereniging vindt dat overheden dat belastinggeld meer moeten investeren in de infrastructuur voor auto’s. En vandaag de dag betekent dat niet enkel in wegen, maar ook in laadpalen. 14 procent van de nieuw verkochte wagens in het eerste trimester van 2021 was een stekkerauto (plug-inhybride of elektrisch), dus de oplaadnetwerken moeten dringend gaan volgen, zo vraagt ACEA.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: ACEA.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km