België doet het niet slecht qua aantal laadpunten voor EV’s

Uit een onderzoek blijkt dat in ons land gemiddeld 5,5 publieke laadpunten per 100 kilometer te vinden zijn. Kampioen Nederland doet echter bijna tien keer beter.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 14 september 2021
  • Sector
  • 1.568 weergaven

De ACEA, de lobbyvereniging van de Europese autosector, heeft een verslag opgemaakt van het aantal laadpalen op Europees territorium, met een klassement per land. De lidstaat waar je als (PH)EV-rijder het best wordt bediend is Nederland, met 47,5 laadpunten per 100 kilometer. Dat betekent dat de dichtstbijzijnde laadpaal zich gemiddeld nooit verder dan 2 kilometer bevindt. Onze buurlanden doen het trouwens goed in het klassement, want op de tweede plaats staat Luxemburg (34,5 palen per 100 km) en Duitsland (19,4 per 100 km) verovert plek 3. België valt net buiten de Top 5: met 5,5 palen per 100 kilometer staan we op de zesde plaats. Er zijn voor ons land geen cijfers gekend per gewest, maar we vermoeden dat Vlaanderen een stuk beter scoort dan het nationale gemiddelde en Wallonië wat slechter.

De cijfers zeggen niet alles

De landen waar je op het eerste gezicht niet naartoe wil met je EV zijn vooral in de randen van de EU te vinden: Litouwen (0,2 palen/100 km) scoort het slechtst, gevolgd door Griekenland, Polen, Letland, Roemenië, Cyprus, Hongarije, Estland, Bulgarije en Tsjechië. Geen van die lidstaten biedt meer dan 1 laadpunt per 100 kilometer weg. Maar die cijfers zeggen niet alles. Zo zullen doorwinterde EV-rijders je vertellen dat Hongarije inderdaad weinig tot geen ‘trage’ wisselstroomlaadpunten te bieden heeft, maar wel relatief veel gelijkstroom-snelladers, die bovendien vaak gratis stroom leveren. En het zou ons sterk verbazen mocht een land als Tsjechië, waar de VW-groep steeds meer (PH)EV’s begint te bouwen, niet heel binnenkort aan een potige inhaalbeweging begint.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?

De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

Het model komt al in 2023 op de markt.

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

Officieel houdt Mercedes de lippen stijf op mekaar, maar volgens Hagerty werd deze 300 SLR ‘Uhlenhaut’ per opbod verkocht.

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Vind je de luxueuze SUV van Bentley wat te klein? Weet dan dat je hem voortaan ook kan bestellen in EWB-versie, met verlengde wielbasis...

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

Een door Bertone getekende coupé die ruim genoeg is voor 4 mensen en hun bagage, en dat voor minder dan 3.000 euro? Ja dat kan, en ook als cabrio is deze Opel Astra G betaalbaar: voor minder dan 5.000 euro heb je al een mooi exemplaar.

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km