België doet het niet slecht qua aantal laadpunten voor EV’s

Uit een onderzoek blijkt dat in ons land gemiddeld 5,5 publieke laadpunten per 100 kilometer te vinden zijn. Kampioen Nederland doet echter bijna tien keer beter.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 14 september 2021
  • Sector
  • 528 weergaven

De ACEA, de lobbyvereniging van de Europese autosector, heeft een verslag opgemaakt van het aantal laadpalen op Europees territorium, met een klassement per land. De lidstaat waar je als (PH)EV-rijder het best wordt bediend is Nederland, met 47,5 laadpunten per 100 kilometer. Dat betekent dat de dichtstbijzijnde laadpaal zich gemiddeld nooit verder dan 2 kilometer bevindt. Onze buurlanden doen het trouwens goed in het klassement, want op de tweede plaats staat Luxemburg (34,5 palen per 100 km) en Duitsland (19,4 per 100 km) verovert plek 3. België valt net buiten de Top 5: met 5,5 palen per 100 kilometer staan we op de zesde plaats. Er zijn voor ons land geen cijfers gekend per gewest, maar we vermoeden dat Vlaanderen een stuk beter scoort dan het nationale gemiddelde en Wallonië wat slechter.

De cijfers zeggen niet alles

De landen waar je op het eerste gezicht niet naartoe wil met je EV zijn vooral in de randen van de EU te vinden: Litouwen (0,2 palen/100 km) scoort het slechtst, gevolgd door Griekenland, Polen, Letland, Roemenië, Cyprus, Hongarije, Estland, Bulgarije en Tsjechië. Geen van die lidstaten biedt meer dan 1 laadpunt per 100 kilometer weg. Maar die cijfers zeggen niet alles. Zo zullen doorwinterde EV-rijders je vertellen dat Hongarije inderdaad weinig tot geen ‘trage’ wisselstroomlaadpunten te bieden heeft, maar wel relatief veel gelijkstroom-snelladers, die bovendien vaak gratis stroom leveren. En het zou ons sterk verbazen mocht een land als Tsjechië, waar de VW-groep steeds meer (PH)EV’s begint te bouwen, niet heel binnenkort aan een potige inhaalbeweging begint.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota hard getroffen door halfgeleidercrisis

Toyota hard getroffen door halfgeleidercrisis

De constructeur moet 14 fabrieken stilleggen.

21/09/2021 Meer lezen
Cadillacs eerste EV uitverkocht in… 19 minuten

Cadillacs eerste EV uitverkocht in… 19 minuten

Er waren natuurlijk wel maar 2.023 exemplaren beschikbaar van de Lyriq Debut Edition…

21/09/2021 Meer lezen
Lotus onthult technische fiche van Emira V6

Lotus onthult technische fiche van Emira V6

Twee maand na zijn onthulling publiceert het Britse Lotus officieel de technische fiche van zijn nieuwe sportwagen met zescilinder – en ook een paar prijzen.

21/09/2021 Meer lezen
Toyota Yaris GR krijgt een nog extremere afgeleide

Toyota Yaris GR krijgt een nog extremere afgeleide

Hoewel de Yaris GR op zich al meer rallywagen dan straatauto is, werkt Toyota aan een nog radicalere versie.

20/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km