België doet het niet slecht qua aantal laadpunten voor EV’s

Uit een onderzoek blijkt dat in ons land gemiddeld 5,5 publieke laadpunten per 100 kilometer te vinden zijn. Kampioen Nederland doet echter bijna tien keer beter.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 14 september 2021
  • Sector

De ACEA, de lobbyvereniging van de Europese autosector, heeft een verslag opgemaakt van het aantal laadpalen op Europees territorium, met een klassement per land. De lidstaat waar je als (PH)EV-rijder het best wordt bediend is Nederland, met 47,5 laadpunten per 100 kilometer. Dat betekent dat de dichtstbijzijnde laadpaal zich gemiddeld nooit verder dan 2 kilometer bevindt. Onze buurlanden doen het trouwens goed in het klassement, want op de tweede plaats staat Luxemburg (34,5 palen per 100 km) en Duitsland (19,4 per 100 km) verovert plek 3. België valt net buiten de Top 5: met 5,5 palen per 100 kilometer staan we op de zesde plaats. Er zijn voor ons land geen cijfers gekend per gewest, maar we vermoeden dat Vlaanderen een stuk beter scoort dan het nationale gemiddelde en Wallonië wat slechter.

De cijfers zeggen niet alles

De landen waar je op het eerste gezicht niet naartoe wil met je EV zijn vooral in de randen van de EU te vinden: Litouwen (0,2 palen/100 km) scoort het slechtst, gevolgd door Griekenland, Polen, Letland, Roemenië, Cyprus, Hongarije, Estland, Bulgarije en Tsjechië. Geen van die lidstaten biedt meer dan 1 laadpunt per 100 kilometer weg. Maar die cijfers zeggen niet alles. Zo zullen doorwinterde EV-rijders je vertellen dat Hongarije inderdaad weinig tot geen ‘trage’ wisselstroomlaadpunten te bieden heeft, maar wel relatief veel gelijkstroom-snelladers, die bovendien vaak gratis stroom leveren. En het zou ons sterk verbazen mocht een land als Tsjechië, waar de VW-groep steeds meer (PH)EV’s begint te bouwen, niet heel binnenkort aan een potige inhaalbeweging begint.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km