Bentley La Sarthe by Bensport: een nieuwe Bentley... van 70 jaar oud!
De Bentley die je hier op je scherm ziet is volledig nieuw... maar ook oud. Bensport, een Brits bedrijf, heeft namelijk op basis van een chassis uit de jaren '50 een wagen gebouwd die men omschrijft als de perfecte Bentley voor James Bond... en voor Le Mans! Dat leggen we even uit.
Christiaens Jean-Francois
14 april 2023
Divers
In de boeken van Ian Fleming was James Bond lichtjes teleurgesteld over zijn Bentley Mk. VI R-Type van 1953. Met dit in het achterhoofd, heeft Bensport een herziene en verbeterde versie gebouwd van de Bentley R-Type. Het bedrijf haalde zijn inspiratie bij de Bentley Embiricos, een unieke racewagen uit 1938 gebouwd voor André Embiricos, die ermee deelnam aan de 24 uur van Le Mans in 1949.
Een vleugje DB5
De Bentley krijgt de allures van een racewagen met zijn dubbele uitlaten en zijn twee tankdoppen, maar hij doet ook denken aan de Aston Martin DB5 van de beroemde agent 007. Het interieur is, zoals je mag verwachten van een klassieke Bentley, extreem luxueus en typisch Brits met een houten dashboard, dikke tapijten en veel leer. Het stuur behoudt zijn originele look, maar zijn diameter kan verkleind worden tot 16 inch dankzij een optionele stuurbekrachtiging. De versnellingspook zit rechts, wat nogal ongebruikelijk is voor een rechtsgestuurde wagen. Bensport kan op verzoek echter ook een linksgestuurd exemplaar bouwen.
Retromodern
Bensport heeft zich gebaseerd op een chassis van een Bentley R-Type uit de jaren '50 en bouwde dat tot in de puntjes na. Op deze basis wordt dan een volledig aluminium, handgeklopte carrosserie geplaatst. De 4,5 liter-zescilinder wordt (optioneel) opgeboord tot 4,9 liter en geniet van een elektronische ontsteking en een vrijer ademend uitlaatsysteem. De originele versnellingsbak wordt behouden, maar de overdrive maakt pijnloos cruisen op de snelweg mogelijk. Tenslotte blijft het originele remsysteem behouden, al wordt er wel gebruik gemaakt van nieuwe trommels.
De prijs wordt niet meegegeven, maar we kunnen ons inbeelden dat die vrij hoog zal uitvallen. De auto is volledig aan te kleden naar wens en kan ook worden uitgerust met enkele moderne (comfort)snufjes zoals airco, een radio, een bagageset, bumpers en een automatische versnellingsbak (volgens originele specificaties). Daarmee kan je ongetwijfeld in alle gemak de blits maken op elke 'cars and coffee'...
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat. Heet dat dan ouder worden?
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?