Tesla
De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.
Bentley kondigt aan dat de loopbaan van zijn gigantische 6.0 biturbo twaalfcilinder-in-W binnenkort afloopt. Maar hij verdwijnt pas na een laatste zwanenzang, in de vorm van een ultieme versie met meer power dan ooit.
In de context van zijn Beyond100-elektrificatiestrategie gaat Bentley stapsgewijs de verbrandingsmotor helemaal uitfaseren. Tegen het begin van het volgende decennium zou elke Bentley volledig elektrisch rijden. Aan die strategie bezwijkt nu dus ook de iconische 6.0 W12 biturbo van de Volkswagen-groep. Hij verdwijnt definitief, na voor het eerst te zijn gebruikt onder de kap van de Bentley Continental GT in 2002.
Bentley bevestigt dat de productie van deze legendarische motor stopt vanaf april 2024. Rekening houdend met de fabricagetijden en de al lopende bestellingen, blijven er volgens de Engelse autobouwer “maar heel weinig kansen meer over om nog een W12 te bestellen”. Snel zijn is dus de boodschap voor de liefhebbers die zichzelf nog een laatste keer dit mechanische juweel cadeau willen doen...
Bentley is nu ook weer niet van plan om zijn historische motor na 100.000 geproduceerde stuks zomaar te laten verdwijnen. Het merk wil er nog een laatste versie van maken, die meteen ook de krachtigste ooit zal worden. 18 stuks van de toekomstige Bentley Batur (allemaal al verkocht...) zullen daarvan kunnen genieten. Bentley had oorspronkelijk een vermogen van 740 pk naar voren geschoven, maar intussen weten we dat de W12 in die ultieme versie zal pronken met 750 pk en 1.000 Nm.
Ben jij op zoek naar een Bentley? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Bentley-zoekertjes nu hier:
De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.
Voordat Peugeot de volgende generatie van zijn 3008 onthult, stelt het merk eerst het dashboard van het model voor, met daarop de nieuwe i-Cockpit met 21 duim groot gebogen scherm!
De Tsjechische SUV geeft zich bloot zonder enige vorm van camouflage! Nu ja, zijn onderstel toch...
Op het programma: één of twee motoren, een behaaglijk interieur en een betaalbare instapprijs.