Benzine of diesel: diesel financieel steeds minder interessant

Dieselwagens vallen steeds minder in de gratie bij particuliere kopers. Bovendien ligt de drempel waarbij diesel financieel voordeliger is dan benzine steeds hoger. Mobiliteitsorganisatie VAB berekende dat die nu al op 30.000 kilometer ligt.

  • Bervoets Wim
  • 06 juli 2017

VAB berekende daarvoor de kostprijs per kilometer als je 10.000 kilometer per jaar doet, 20.000 of 30.000 kilometer. Daarbij hielden ze rekening met de aankoopprijs, BIV, verkeersbelasting en het werkelijke verbruik.

18 modellen

Voor de oefening gebruikte VAB telkens twee modellen van in totaal negen merken: Audi, Ford, Hyundai, Mazda, Nissan, Opel, Peugeot, Renault en Seat. Van elk model werd een benzine- tegen een dieselvariant uitgespeeld.

Kilometers

Volgens VAB worden er in Vlaanderen ongeveer 48% benzinewagens verkocht, tegenover 49% diesels. In Wallonië ligt dat cijfer iets anders, zegt VAB: 62% dieselwagens tegenover 36% benzines. Toch legt 85% van de particuliere autokopers minder dan 20.000 kilometer per jaar af, en zijn die kopers dus beter af met een benzine. In dat geval bleek er maar één model als diesel voordeliger dan als benzine: de Peugeot 308.

Grens op 30.000

Wordt het aantal gereden kilometer per jaar op 30.000 gelegd, dan zijn er maar vijf modellen interessanter als diesel: de Ford Focus, Ford Kuga, Nissan Pulsar, Nissan Qashqai en Peugeot 308. De overige dertien kosten ofwel evenveel als benzine of diesel, of zijn goedkoper als benzine. Dat zijn de Audi A3 en Q2, Hyundai i30 en Tucson, Mazda 3 en CX-3, Opel Astra en Mokka, Peugeot 3008, Renault Mégane en Scénic, en Seat Leon en Ateca.

Steeds verder

Eind 2018 stelt de overheid de accijnzen op benzine gelijk aan die op diesel. Het prijsverschil tussen de twee brandstoffen aan de pomp zal dus nog verder verkleinen, waardoor alleen het lagere verbruik van een dieselwagen als voordeel overblijft. VAB becijferde dat dan slechts 3% van de particuliere kopers beter af is met een dieselwagen. De vuistregel van “het minimum aantal kilometer per jaar voor een diesel” zal dan wellicht de grens van de 30.000 kilometer per jaar overschrijden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: VAB.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De Belgische prijzen van de nieuwe Toyota Land Cruiser zijn bekend. De gelegenheid om in detail te treden over de nieuwste generatie van de iconische terreinwagen.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km