Beschermende motorkleding: wat zegt de wet?

Wie op een motorfiets of scooter stapt, moet een valhelm dragen. Dat gebruik is in ons land gelukkig ingeburgerd. Maar welke beschermende kleding schrijft de wet nog voor? We zochten het even op.

  • Bervoets Wim
  • 20 oktober 2017

Vroeger was alleen een valhelm verplicht als je met een motor of een scooter reed. De helm is vandaag nog steeds verplicht. Maar door het koninklijk besluit van 11 juni 2011 werd de wettelijk verplichte lijst met beschermende motorkleding iets uitgebreid. Die ziet er nu als volgt uit:

Valhelm

Een valhelm is natuurlijk het belangrijkste onderdeel van je motorkledij. De enige voorwaarde die de wetgever aan de helm stelt, is dat het om een gehomologeerd exemplaar gaat, en dat die homologatiegoedkeuring is aangegeven op de helm.

Je hebt als motor- of scooterrijder dus de vrije keuze tussen een integraalhelm (met vaste kinbescherming), systeemhelm (met wegklapbare kinbescherming) of jethelm (zonder kinbescherming. Let er wel altijd op dat de helm nauw aansluit. Als je de helm ophebt en je kunt hem nog bewegen, dan beschermt hij niet zoals het hoort.

Vest en broek

De wet schrijft “een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall” voor. Verder is de bepaling nogal vrij te interpreteren: ze vermeldt niets over eventuele rug-, schouder-, elleboog- en kniebescherming of over het materiaal van de jas en de broek. Al is zulke bescherming natuurlijk een welgekomen aanvulling.

Met een gewone lichte jas en een klassieke jeans handel je nog altijd conform de wet”, zegt ook automobiel- en tweewielerfederatie Febiac. “Maar in de praktijk zijn motor- en scooterrijders zich ervan bewust dat speciale, goed beschermende kledij op de motor van levensbelang is.

Kies dus voor een verstevigde, beschermende jas en broek die liefst voorzien zijn van reflecterende stroken om op te vallen in het verkeer. Wil je nog altijd jeans, kies dan voor specifieke motorjeans, die met kevlar verstevigd is om niet te scheuren bij een eventuele valpartij.

Schoenen en handschoenen

Tot slot schrijft de wet nog voor dat je op de motor of scooter handschoenen moet dragen, en laarzen of bottines die de enkel beschermen. Kies vooral voor stevige handschoenen: bij een eventuele valpartij vangen je handen namelijk meestal de eerste schok op.

Vermijd veters en andere losse onderdelen aan je motorlaarzen, omdat die wel eens verstrikt kunnen geraken in de onderdelen van je motor. Kijk naast de verplichte enkelbescherming bij voorkeur ook naar eventuele scheenbescherming.

Investering

Degelijke, beschermende motorkledij is een stevige investering, die niet altijd wordt meegerekend in het budget voor de aankoop van een motor of scooter. Toch is het de investering waard: “Het is niet alleen omdat de wet zegt dat je beschermende kleding moet dragen, dat je dat moet doen,” zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij Febiac. ”Specifieke motorkledij is het enige stuk bescherming dat je zelf in de hand hebt. Het gedrag van de andere weggebruikers heb je niet in de hand, kleding wel.”

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km