‘Betaalbare’ EV van VW-groep wordt concreter

Seat maakt bekend dat het vanaf 2025 elektrische stadswagens voor de VW-groep wil gaan bouwen in zijn fabriek van Martorell. Zal het prijskaartje van deze auto, die “voor iedereen bereikbaar” moet zijn, tegen dan competitief zijn?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 maart 2021
  • Toekomst

Op zijn jaarlijkse persconferentie heeft Seat verschillende interessante zaken bekend gemaakt. Zo vernemen we dat de Ibiza en Arona dit jaar een facelift zullen ondergaan en dat de sportieve elektrische SUV Cupra Tavascan in 2024 op de markt komt. Seat heeft ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om een beroep te doen op de Spaanse regering en de Europese Commissie.

‘Betaalbare’ EV van VW-groep wordt concreter

500.000 elektrische stadswagens per jaar

Seat heeft namelijk een plan voorgesteld onder de naam “Future Fast Forward”, dat de elektrificatie van de Spaanse auto-industrie moet ondersteunen. In het hart van het plan vinden we de productie van een elektrische stadswagen voor de VW-groep in de fabriek van Martorell. Wayne Griffiths, de president van SEAT, verklaarde het volgende: “We willen vanaf 2025 elektrische auto’s produceren in Spanje. Ons doel is om meer dan 500.000 elektrische stadswagens per jaar de bouwen in Martorell voor de VW-groep, maar we hebben daarvoor wel nood aan een duidelijke verbintenis van de Europese Commissie”.

‘Betaalbare’ EV van VW-groep wordt concreter

20.000 tot 25.000 euro?

Seat heeft ook een prijsvork naar voren geschoven voor zijn elektrische stadswagen “die elektromobiliteit toegankelijk moet maken voor zoveel mogelijk mensen”: hij zou 20.000 tot 25.000 euro moeten gaan kosten. Dat is toch een verrassend ‘hoog’ bedrag voor een elektrische stadswagen die in 2025 wordt verwacht als je weet dat de Seat Mii Electric al beschikbaar was voor 21.190 euro toen hij in 2019 op de markt kwam.

‘Betaalbare’ EV van VW-groep wordt concreter

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km