Betaalbare luxe: Buick Skylark (1980 – 1985), de zuinige Amerikaan

Niet alle Amerikaanse auto’s zijn gigantische slagschepen met een astronomisch verbruik. De Buick Skylark, een zuinig model uit de jaren 80, toont hoe het ook kan.

  • Piette François
  • 09 juni 2017

Om de energiecrisis het hoofd te bieden, lanceerde General Motors een nieuw platform voor zuinige auto’s, “X-Body”. Die architectuur was modern, want dreef de voorwielen aan. De Buick Skylark was 4,62 meter lang, en had vier- en zescilinders in de aanbieding. Specificaties die niet ver verwijderd waren van de Europese auto’s uit die tijd, waardoor hij dus in Europa werd ingevoerd.

Viercilinder of V6?

Onder de motorkap wilde Buick duidelijk op zuinigheid spelen: een viercilinder van 2,5 liter en 91 pk of een V6 van 2,7 liter en 117 pk. Klanten konden ook kiezen tussen een manuele vierversnellingsbak en een drietrapsautomaat. Geen tot de verbeelding sprekende cijfers, maar op het einde van zijn carrière kreeg de topversie van de Skylark een V6 van 137 pk.

American chic

Onderhuids was er misschien sprake van downsizing avant la lettre, de verpakking was nog steeds op en top Amerikaans. Liefhebbers vonden in de Skylark voldoende chroom, (namaak)hout en typische gadgets. De uitrusting was ook guller dan die van de Europese concurrenten uit die tijd. Bovendien had de Skylark ook een onwaarschijnlijk interieur met velours en sofazachte zetels.

Vandaag

De Skylark ziet eruit als een Amerikaans slagschip, maar heeft niet de prestaties, het geluid of de ruimte van de klassieke Amerikanen. Des te beter: de motoren kosten je dus geen fortuin aan benzine en je kunt hem nog zonder problemen parkeren. Kies weliswaar voor een handige vierdeurs. Qua motoren ga je beter voor de V6: de viercilinder is niet alleen te zwak, maar is bovendien slecht ontworpen en fragiel.

Hoeveel betaal je ervoor? Niet veel: tussen € 2.500 en € 6.000 voor een model met V6 in goede staat. Die moet je wel zien te vinden: er werden gedurende vijf jaar wel bijna 87.000 exemplaren gebouwd, maar er werden er weinig geïmporteerd. Je zult dus opnieuw de grens over moeten…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km