Beperktere afmetingen, minder bewegende delen,
geen trillingen en minder gewicht: met zulke voordelen was het logisch dat de
wankelmotor (Wankel is de naam van de uitvinder) in de jaren 60 bijzonder
populair was. Maar in de praktijk was de balans minder rooskleurig: de
dichtheid van de motor zorgde voor een hoog olieverbruik, de algemene
betrouwbaarheid was nogal willekeurig en de motoren lustten vooral meer benzine
dan traditionele motoren.
Japanse Porsche 924?
Mazda geloofde er nochtans altijd in. Na enkele
eerste pogingen, onder meer met de Cosmo 110S, stortten de Japanners zich in
het avontuur met een sportwagen voor een breed publiek en looks die gebaseerd
waren op de Porsche 924. Deze RX-7 bevatte traditionele elementen
(vierversnellingsbak, starre achteras,…) maar onder de motorkap stak een
wankelmotor van 2,3 liter en 105 pk. Die werd lager en naar achteren geplaatst,
waardoor het gewicht mooi verdeeld werd.
Evoluties
In 1981 verscheen er een evolutie van de RX-7,
de “FB”. Naast een licht gewijzigd en moderner uiterlijk kreeg hij een
krachtigere motor (115 pk) en stevigere remmen. Dat model maakte in 1985
uiteindelijk plaats voor een nieuwe generatie, de FC.
Waarom niet?
Vergeleken met klassieke sportwagens bood de
RX-7 een originele motor met originele soundtrack, een efficiënt weggedrag (op
goede wegen) en uiteraard een volledige uitrusting. Voldoende voor de
liefhebbers? Helaas niet: hoewel de RX-7 succesvol was in Japan, is een
exemplaar in goede staat vinden in Europa een bijna onmogelijke opdracht.
Enkele bedenkingen
Een RX-7 kopen is op zich niet moeilijk: de
auto is zeldzaam maar niet onvindbaar, ook bij ons. Geld is ook niet het
probleem, want voor minder dan € 7.000 kan je een exemplaar in mooie staat
vinden. Let wel op roest, de grote vijand van deze auto.
Het probleem is het gebruik: een wankelmotor
geeft er na 150.000 meestal de brui aan, of zelfs daarvoor al. Een revisie is
complex en duur, wegens een gebrek aan specialisten. Wen ook maar aan bepaalde
beperkingen van de motor, zoals een systematische check van alle niveaus voor
elk vertrek en een gebrek aan koppel in lage toeren.