Betaalbare sportwagen: Mazda RX-7 (1978-1985)

Na de oliecrisis van 1973 moest je wel gek zijn om in de wankelmotor te blijven geloven. Die lustte namelijk heel wat benzine (en olie) en werd door heel wat constructeurs aan de kant geschoven ten voordele van traditionele motoren. Behalve door Mazda.

  • Piette François
  • 05 juli 2017

Beperktere afmetingen, minder bewegende delen, geen trillingen en minder gewicht: met zulke voordelen was het logisch dat de wankelmotor (Wankel is de naam van de uitvinder) in de jaren 60 bijzonder populair was. Maar in de praktijk was de balans minder rooskleurig: de dichtheid van de motor zorgde voor een hoog olieverbruik, de algemene betrouwbaarheid was nogal willekeurig en de motoren lustten vooral meer benzine dan traditionele motoren.

Japanse Porsche 924?

Mazda geloofde er nochtans altijd in. Na enkele eerste pogingen, onder meer met de Cosmo 110S, stortten de Japanners zich in het avontuur met een sportwagen voor een breed publiek en looks die gebaseerd waren op de Porsche 924. Deze RX-7 bevatte traditionele elementen (vierversnellingsbak, starre achteras,…) maar onder de motorkap stak een wankelmotor van 2,3 liter en 105 pk. Die werd lager en naar achteren geplaatst, waardoor het gewicht mooi verdeeld werd.

Evoluties

In 1981 verscheen er een evolutie van de RX-7, de “FB”. Naast een licht gewijzigd en moderner uiterlijk kreeg hij een krachtigere motor (115 pk) en stevigere remmen. Dat model maakte in 1985 uiteindelijk plaats voor een nieuwe generatie, de FC.

Waarom niet?

Vergeleken met klassieke sportwagens bood de RX-7 een originele motor met originele soundtrack, een efficiënt weggedrag (op goede wegen) en uiteraard een volledige uitrusting. Voldoende voor de liefhebbers? Helaas niet: hoewel de RX-7 succesvol was in Japan, is een exemplaar in goede staat vinden in Europa een bijna onmogelijke opdracht.

Enkele bedenkingen

Een RX-7 kopen is op zich niet moeilijk: de auto is zeldzaam maar niet onvindbaar, ook bij ons. Geld is ook niet het probleem, want voor minder dan € 7.000 kan je een exemplaar in mooie staat vinden. Let wel op roest, de grote vijand van deze auto.

Het probleem is het gebruik: een wankelmotor geeft er na 150.000 meestal de brui aan, of zelfs daarvoor al. Een revisie is complex en duur, wegens een gebrek aan specialisten. Wen ook maar aan bepaalde beperkingen van de motor, zoals een systematische check van alle niveaus voor elk vertrek en een gebrek aan koppel in lage toeren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km