Binnenkort een puntenrijbewijs in België?

De nieuwe regering wil de verkeersveiligheid verbeteren.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 01 oktober 2020
  • Divers

Onder de vele werven die de nieuwe Vivaldi-regering moet aanpakken, hoort ook de verkeersveiligheid. De regeringsnota bevat meerdere punten die heel binnenkort al zullen worden bestudeerd. De bedoeling is tegelijk eenvoudig en ambitieus: nul verkeersdoden op de wegen van ons land tegen 2050.

Om dat doel te bereiken wil de nieuwe groene minister van mobiliteit Georges Gilkinet het aantal wegcontroles opvoeren. Die moeten intensiever gebeuren, met exacte objectieven, zodat elk jaar één bestuurder op drie wordt gecontroleerd, zowel op snelheid als op alcohol aan het stuur, gordeldracht of het gebruik van een mobiel toestel tijdens het rijden.

En wat met het puntenrijbewijs?

Verder start de minister een studie naar de haalbaarheid van een puntenrijbewijs. Dat gebeurt op vraag van de Vlaamse socialistische partners. Het idee is niet nieuw en ligt al sinds het begin van de jaren ’90 op tafel, maar tot op heden heeft nog geen enkele regering inspanningen geleverd om het concreet uit te werken. In 2018 was al eens een studie besteld door minister François Bellot, maar zonder verder gevolg.

De Vivaldi-coalitie wil de plannen opnieuw op gang trekken en zich in de eerste plaats richten op herhaalde overtreders en op “overtredingen die doorgaans worden afgehandeld met een onmiddellijke inning”. Het lijkt er dus op dat een systeem naar Frans model, met punten die progressief worden afgetrokken van een quotum dat alle bestuurders krijgen, niet van toepassing zal zijn. Enkel hardnekkige veelplegers zouden in het vizier komen.

Naast dit rijbewijs 2.0 is er ook sprake van een vereenvoudiging van de wegcode, al zijn de omstandigheden voor die plannen nog vaag.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km