Onderzoekers hebben een gigantische voorraad
lithium ontdekt in het bekken van de Rijn in Duitsland, zo bericht Reuters.
Dat is een belangrijke vondst voor de Duitse en Europese auto-industrie. Een
zwak punt van de huidige generatie elektrische auto’s is namelijk hun honger
naar (relatief) zeldzame of moeilijk te ontginnen grondstoffen, die de
ecologische voetafdruk van hun productieproces sterk verhoogt. Een van die
grondstoffen is lithium, dat vandaag hoofdzakelijk in Zuid-Amerika en Australië
wordt gewonnen. Het Duits-Australische bedrijf Vulcan Energy Resources wil nu
het lithium gaan ontginnen dat in de Duitse ondergrond zit.
Veel voordelen
De voorraad zit in een ondergrondse laag van 300
kilometer lang en 40 kilometer breed en zou voldoende materiaal bevatten om
batterijen te maken voor 400 miljoen elektrische auto’s. Bovendien is het
gebied ook zeer geschikt voor de opwekking van stroom uit ondergrondse hitte
(geothermische energie), waardoor de ontginning van het lithium op een
koolstofneutrale manier zou kunnen gebeuren. Een ander voordeel is dat het de
Europese autosector minder afhankelijk zou maken van internationale
leveranciers en van prijsschommelingen op de markten. En tot slot is het
lithium in de Duitse bodem van een zuiverder kwaliteit dan dat in Zuid-Amerika
en Australië, waardoor ook het productieproces goedkoper is.
Wit goud
Lithium wordt door sommige analisten ook
weleens “wit goud” genoemd door zijn hoge marktwaarde. Horst Kreuter,
mede-oprichter van Vulcan Energy Resources, schat dat één ton lithiumhydroxide
tegen 2025 een marktwaarde zal hebben van 13.000 dollar (ongeveer 10.800 euro
tegen de huidige wisselkoers). Vulcan Energy Resources hoopt in 2025 al 40.000
ton per jaar te kunnen ontginnen van het kostbare goed, wat dus 520 miljoen
dollar aan inkomsten betekent.
Schrik
Toch is niet iedereen gewonnen voor het ontginnen van
lithium uit de Duitse bodem. Het gebied waar de voorraad zich bevindt, is
bijzonder dichtbevolkt. Plaatselijke bewoners hebben schrik voor overlast en Tesla
heeft bij de bouw van zijn fabriek in de buurt van Berlijn al op pijnlijke
wijze mogen ondervinden dat rechters doorgaans oren hebben naar de bezorgdheden
van burgers. Toch is Vulcan Energy Resources vastberaden om door te zetten. De
Duitse auto-industrie toont zich alvast ‘voorzichtig geïnteresseerd’.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Troubleyn Bert
Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Volkswagen AG.
Source ©:
Reuters.