Overweegt Alpina een hybride?

Alpina, de Duitse constructeur die zijn modellen baseert op BMW’s, laat technologische evoluties niet aan zich voorbijgaan. De constructeur ziet er geen graten in om daar heilige huisjes voor te slopen. Ook hybride Alpina’s zijn voortaan niet uit te sluiten.
  • Bervoets Wim
  • 26 september 2016

Alpina was in het verleden al niet bang om ongewone beslissingen te nemen. Zo biedt de Duitse constructeur al meer dan tien jaar dieselversies van zijn sportieve BMW-varianten aan. En omdat het merk mee wil zijn met zijn tijd, staat het zeker niet afkerig tegenover hybridemodellen.

Het juiste moment

Maar die zijn nog niet voor meteen. Volgens Alpina-CEO Andreas Bovensiepen, de zoon van stichter Burkhard Bovensiepen, is het een goede zaak om vroeg mee te zijn met nieuwe technologische ontwikkelingen. Maar de klanten moeten er ook klaar voor zijn, en daarvoor is het volgens Bovensiepen nu nog niet het juiste moment.

Diesel

Alpina-klanten leggen vaak lange afstanden af met hun auto, meestal buiten de stad. En dat is uiteraard niet het uitverkoren speelterrein voor hybrides, waardoor de klanten die vooral een zuinige Alpina willen, nog steeds beter af zijn met een diesel.

Minstens zes

Bovendien zitten er nog geen interessante hybride aandrijflijnen bij de huidige BMW’s, die als basis dienen voor de Alpina-modellen. Alpina-klanten willen immers nog steeds minstens zes cilinders, en een eigen hybride aandrijflijn uitwerken met minstens zes cilinders zou het merk teveel geld kosten.

Uitstoot

Tegen 2020 moet het modelaanbod van autoconstructeurs volgens de EU een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km hebben. BMW valt onder die maatregel, maar omdat Alpina jaarlijks nog geen 1.000 auto’s verkoopt, moet het die maatregel voorlopig niet naleven. Verandert de regelgeving toch of komt er van klanten toch interesse voor hybrides, dan mag dat voor Alpina geen probleem zijn. Op twee jaar tijd kan de constructeur een hybride model klaar hebben.
Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km