BMW Concept i4: schreeuwlelijk

De Concept i4 kondigt de komst aan van een elektrische Gran Coupé, de i4. Die houdt duidelijk vast aan het kolossale radiatorrooster van die andere conceptcar 4 Concept, die de ‘gewone’ 4-Reeks moest aankondigen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 03 maart 2020
  • Elektrisch

BMW Concept i4: schreeuwlelijk

Mocht het uit de kop van dit artikel nog niet duidelijk zijn: wij zijn geen fan van de nieuwe neus met gigantische nieren van BMW, die compleet buiten proportie lijkt naast de ragfijne laserkoplampen en het voor de rest wel vrij elegante profiel van de i4 Concept. Maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak.

BMW Concept i4: schreeuwlelijk

BMW Concept i4: schreeuwlelijk
BMW Concept i4: schreeuwlelijk

Belangrijker is dat deze conceptcar de technische details onthult van de productieversie van de elektrische Gran Coupé, die in 2021 op de markt komt. Die zijn veelbelovend, want uit een batterij van ‘slechts’ 80 kWh zegt BMW tot 600 kilometer WLTP-rijbereik te kunnen halen. Ter vergelijking: de ongeveer even grote Tesla Model 3 Long Range (75 kWh) geraakt 560 WLTP-kilometers ver. Bovendien is de i4 een echte raket, met 530 pk, een sprint van 0 naar 100 km/u in “ongeveer 4 seconden” en een begrensde top van “meer dan 200 km/u”.

BMW Concept i4: schreeuwlelijk

Curved Display

BMW is ook heel trots op het interieur met het grote gebogen aanraakscherm en de nieuwe ergonomie. Zoals in een smartphone kan je op dat scherm widgets verslepen om het menu aan je eigen voorkeuren aan te passen.

BMW Concept i4: schreeuwlelijk

BMW Concept i4: schreeuwlelijk

Opvallend: de i4 wordt op dezelfde band gebouwd als de versies met verbrandingsmotor van de toekomstige 4-Reeks Gran Coupé waar hij van is afgeleid. Die band zou voor 90 procent identiek kunnen blijven. Het elektrische gedeelte vereist zo’n 10 procent aanpassingen aan het productieproces, zo zegt de constructeur, waarmee een investering van zo’n 200 miljoen euro gepaard gaat.

BMW Concept i4: schreeuwlelijk
BMW

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Kia EV9: tot 541 km rijbereik

Kia EV9: tot 541 km rijbereik

De Kia EV9 zal in 3 versies worden aangeboden, met een batterijcapaciteit tot 99,8 kWh en een maximaal vermogen van 283 kW (385 pk) en 700 Nm, waarmee de 100 km/u wordt bereikt in amper 5,3 seconden!

Fisker Ocean: 707 km WLTP, recordbereik voor een elektrische SUV

Fisker Ocean: 707 km WLTP, recordbereik voor een elektrische SUV

Fisker wil een impact maken met zijn elektrische SUV Ocean. De ‘Extreme’-versie krijgt een WLTP-autonomie van 707 km, “de grootste actieradius van alle batterij-elektrische SUV’s in Europa”.

Vergeten model: BMW 7 Reeks E38, de beste 7 Reeks!

Vergeten model: BMW 7 Reeks E38, de beste 7 Reeks!

De 7 Reeks verscheen in 1977 voor het eerst op het podium als vlaggenschip van BMW en raakte al snel bekend voor zijn comfort en sportiviteit. Maar het hoogtepunt kwam pas in 1994 met generatie E38, die door heel wat liefhebbers als de beste van zijn soort wordt beschouwd!

Dit is de Lamborghini Revuelto met zijn 1.015 pk sterke V12!

Dit is de Lamborghini Revuelto met zijn 1.015 pk sterke V12!

De eerste plug-inhybride van Lamborghini behoudt zijn atmosferische V12, maar krijgt daarbovenop 3 elektromotoren om binnen de 2,5 seconden naar 100 km/u te stuiven!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 33.490
2021
19.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.181
2021
1.500 km