BMW Concept i4: schreeuwlelijk

De Concept i4 kondigt de komst aan van een elektrische Gran Coupé, de i4. Die houdt duidelijk vast aan het kolossale radiatorrooster van die andere conceptcar 4 Concept, die de ‘gewone’ 4-Reeks moest aankondigen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 03 maart 2020
  • Elektrisch

BMW Concept i4: schreeuwlelijk

Mocht het uit de kop van dit artikel nog niet duidelijk zijn: wij zijn geen fan van de nieuwe neus met gigantische nieren van BMW, die compleet buiten proportie lijkt naast de ragfijne laserkoplampen en het voor de rest wel vrij elegante profiel van de i4 Concept. Maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak.

BMW Concept i4: schreeuwlelijk

BMW Concept i4: schreeuwlelijk
BMW Concept i4: schreeuwlelijk

Belangrijker is dat deze conceptcar de technische details onthult van de productieversie van de elektrische Gran Coupé, die in 2021 op de markt komt. Die zijn veelbelovend, want uit een batterij van ‘slechts’ 80 kWh zegt BMW tot 600 kilometer WLTP-rijbereik te kunnen halen. Ter vergelijking: de ongeveer even grote Tesla Model 3 Long Range (75 kWh) geraakt 560 WLTP-kilometers ver. Bovendien is de i4 een echte raket, met 530 pk, een sprint van 0 naar 100 km/u in “ongeveer 4 seconden” en een begrensde top van “meer dan 200 km/u”.

BMW Concept i4: schreeuwlelijk

Curved Display

BMW is ook heel trots op het interieur met het grote gebogen aanraakscherm en de nieuwe ergonomie. Zoals in een smartphone kan je op dat scherm widgets verslepen om het menu aan je eigen voorkeuren aan te passen.

BMW Concept i4: schreeuwlelijk

BMW Concept i4: schreeuwlelijk

Opvallend: de i4 wordt op dezelfde band gebouwd als de versies met verbrandingsmotor van de toekomstige 4-Reeks Gran Coupé waar hij van is afgeleid. Die band zou voor 90 procent identiek kunnen blijven. Het elektrische gedeelte vereist zo’n 10 procent aanpassingen aan het productieproces, zo zegt de constructeur, waarmee een investering van zo’n 200 miljoen euro gepaard gaat.

BMW Concept i4: schreeuwlelijk
BMW

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km