Mitsubishi
Een copy paste-operatie die heel wat mensen de wenkbrauwen zal doen fronsen.
Dat zegt het Amerikaanse bedrijf Solid Power, dat werkt aan de ontwikkeling van batterijen zonder vloeibaar elektrolyt voor elektrische auto’s.
Hoewel er ook kritische stemmen zijn, worden ‘solid state’ of vastestofbatterijen over het algemeen beschouwd als een bijzonder belangrijke (r)evolutie voor elektrische auto’s. Ze hebben een hogere energiedensiteit en zijn minder gevoelig voor temperatuurschommelingen, waardoor ze sneller opgeladen kunnen worden. Mercedes test ze al in een stadsbus, en Nissan bouwt een prototypefabriek voor de batterijen, maar twee andere autobouwers zouden hen wel eens voor kunnen zijn.
Het in het Amerikaanse Colorado gevestigde Solid Power zegt immers dat het dit jaar al preproductie solid state batterijcellen zal leveren aan BMW en Ford, die ze dan zullen testen in hun elektrische voertuigen. Niet toevallig die twee merken, want BMW en Ford investeerden in 2021 in het bedrijf, net als Hyundai en Samsung. Wil dat zeggen dat je binnenkort een BMW iX1 of een Mutang Mach-e zal kunnen kopen met een vastestofbatterij? Niet meteen. Er is immers nog heel wat ontwikkelingswerk nodig om ervoor te zorgen dat ze optimaal presteren in auto’s. Solid Power denkt dat het in 2026 zal komen tot serieproductie.
De batterijcellen van Solid Power maken gebruik van een elektrolyt op basis van sulfide, waardoor de lithium-ionen stromen tussen de kathode en de anode tijdens het afgeven van energie en het opladen. De anode maakt gebruik van lithium en silicium en de kathode van een combinatie van nikkel, kobalt en mangaan. Volgens Solid Power zou de technologie minder kosten dan conventionele lithium-ion batterijen.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Een copy paste-operatie die heel wat mensen de wenkbrauwen zal doen fronsen.
In de aanloop naar een volledige elektrificatie tegen 2030 is Ford bezig om zijn operaties in Europa te herzien. In de marge van het Salon van Brussel spraken we met Jon Williams, General Manager van Ford Blue Europe.
Die offroader moet een uitdager worden voor de toekomstige elektrische versies van de Mercedes G-Klasse en de Land Rover Defender.
Het is niet makkelijk om slechts 5 exemplaren te kiezen uit de vele concept cars die het merk al heeft voorgesteld. Maar deze exemplaren onderscheiden zich elk op hun eigen manier van de rest.