MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Hij was al lang geleden aangekondigd en er werd reikhalzend naar uitgekeken, maar daar is hij dan eindelijk: de ‘open’ versie van de BMW i8. Maar de Beiers hebben hun huiswerk gemaakt en zijn verder gegaan dan enkel een eenvoudige onthoofding.
Bij zijn overstap van coupé naar cabrio verliest de i8 niet enkel zijn dak maar ook zijn twee achterste zitplaatsen. Gelukkig blijft de gewichtstoename in vergelijking met de Coupé beperkt, want de constructeur spreekt van een verschil van slechts 60 kilo. Het openingsmechanisme van de kap werkt uiteraard volautomatisch en heeft slechts 15 seconden nodig, bij stilstand of rijdend tot 50 km/h. Het achterruitje dient ook als windnet. Slim gezien.
De Beier heeft verder een nieuwe batterij voorzien voor zijn sportieve hybride duo. De opslagcapaciteit daarvan groeit van 20 Ah naar 34 Ah. De elektromotor wint een flinke schep vermogen, want hij piekt nu op 143 pk, of 12 pk meer. De 1.5-turbodriecilinder op benzine wijzigt niet, waardoor het gecumuleerde vermogen uitkomt op 374 pk.
Fiscaal interessanter dan een Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid…
Het beste nieuws is echter dat het elektrische rijbereik is toegenomen tot 55 kilometer voor de Coupé en 53 kilometer voor de cabriolet. De hybride sturing is bovendien herwerkt om de elektromotor nog meer te benutten. Zo kan de i8 nu tot 105 km/h zuiver elektrisch rijden, tegenover 70 km/h voordien. Kers op de taart is dat de i8 door zijn beperkte gewicht en zijn sterkere batterij 100 procent fiscaal aftrekbaar is (98 procent voor de Roadster) volgens de toekomstige normen van onze regering.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...