BMW M3 2016 vs BMW M3 1986: een duel op elk terrein!

Dit jaar viert de BMW M3 zijn dertigste verjaardag. Voor die gelegenheid kijken we naar de evolutie tussen het eerste en het laatste model. Dertig jaar is immers een hele kloof!
  • Piette François
  • 08 juni 2016

Motor

Het kloppende hart van elke M3 is de motor. Een fenomenale hoogtoerige machine die zingt als een diva. Maar hoewel BMW een reputatie opbouwde als specialist in zescilinders-in-lijn, was de allereerste M3 een… viercilinder. De atmosferische 2,3 liter grote motor ontwikkelde oorspronkelijk 200 pk. Er volgden verschillende evoluties, waaronder de 2,5 liter met een vermogen van bijna 240 pk en een koppel dat steeg van 245 tot 265 Nm.

Na een zescilinder en een V8 heeft de huidige M3 opnieuw een zescilinder. Maar nu gebruikt hij twee turbo’s, waardoor het vermogen stijgt tot 431 pk en het koppel tot 550 Nm! Zowaar het dubbele van de allereerste M3. De versie “30 Years M3” doet het totale aantal paarden toenemen tot 450!

Prestaties

De M3 uit 1986 werd destijds beschouwd als een echte raket: met een sprint van 0-100 km/h in 6,9 seconden en een topsnelheid van 235 km/h presenteerde hij hoogstaande prestaties in de verpakking van een traditionele berline. De krachtigste versies (Sport Evolution) deden nog beter, met 6,5 seconden tot 100 km/h en een topsnelheid van 248 km/h.

Een ietwat stevige dieselberline van vandaag haalt deze waarden uiteraard ook. Maar de nieuwe M3 bevindt zich op dat vlak op een andere planeet: met het pack “450 pk” legt hij de 0-100 km/h af in 4 seconden en haalt hij een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. Maar de sensaties zijn uiteraard niet dezelfde…

Overbrenging

De originele opstelling is er nog steeds: de motor voorin en achterwielaandrijving. Maar de versnellingsbak evolueert: in 1986 had de M3 alleen een manuele vijfbak met de eerste versnelling onderaan links in het schakelrooster. In 2016 heeft de M3 een manuele zesbak of een automaat met zeven verzetten en dubbele koppeling.

Afmetingen

We weten het: moderne auto’s hebben royale afmetingen. De recentste M3 is 4,67 m lang, 1,87 m breed en 1,43 m hoog. Kolossaal, vergeleken met de M3 uit 1986, die respectievelijk 4,34 m lang (-33 cm), 1,68 m breed (-19 cm) en 1,37 m hoog (-6 cm) is. Goed om weten: de meest recente M3 is een vierdeurs (de coupé heet voortaan M4), terwijl het originele model een tweedeurs coupé was.

Ondanks inspanningen van BMW om het gewicht te beperken, is het rijklare gewicht interessant: 1,2 ton voor de eerste M3, tegenover 1,52 ton voor de laatste.

Prijs

De eerste M3 is een goede investering. Een groot aantal puristen beschouwt hem als de enige echte M3, met zijn beperkte gewicht, zijn lichte viercilinder, zijn pure chassis en zijn gespierde look. Na een lange tijd van lage prijzen is zijn waarde toegenomen! Je vindt geen echt interessante modellen meer voor minder dan € 35.000 terwijl de mooiste exemplaren minstens € 50.000 kosten. En dan hebben we het nog niet over de zeldzame beperkte reeksen, die de waarde kunnen verdubbelen.

De huidige M3 is niet meer het relatief betaalbare speeltje van weleer. BMW vraagt minstens € 77.850 voor zijn auto, waar makkelijk nog minstens € 15.000 aan opties aan kan worden toegevoegd.

Besluit

De M3 is uitgegroeid van kleine bommetje tot sportief zwaargewicht dat moeiteloos gerenommeerde coupés bijhoudt. Om nog iets van de originele spirit terug te vinden, kan je terecht bij de M2, met zijn compactere afmetingen, en toegankelijkere prestaties en prijs. Binnenkort lees je de test ervan op Vroom.be!
BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km