Renault
De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!
Er zullen modellen gebouwd worden die gebaseerd zijn op het ‘Neue Klasse’-platform.
De Beierse autobouwer BMW heeft een miljard euro geïnvesteerd in de bouw van een gloednieuwe fabriek op het Hongaarse platteland. Een scenario doet denken aan Tesla, dat in het Duitse Grünheide, tientallen hectaren bos heeft gekapt voor de bouw van zijn nieuwe Europese productievestiging.
De fabriek net buiten het Hongaarse Debrecen zal, eens operationeel, zo'n 150.000 voertuigen per jaar assembleren. En niet zomaar welke modellen. Hier zullen immers alle BMW's op basis van het nieuwe 'Neue Klasse'-platform gebouwd worden.
Voor BMW ligt de keuze van de Hongaarse site voor de hand. Arbeid is er immers veel betaalbaarder dan in Duitsland, terwijl de lokale autoriteiten er alles aan gedaan hebben om het dossier te laten goedkeuren. Bovendien ligt de plek op amper 900 km van München.
Hongarije doet er alles aan om de grote autofabrikanten naar zijn grondgebied te lokken. En het werkt! Mercedes-Benz assembleert er immers zijn A-Klasse en CLA en Audi doet hetzelfde met zijn A3, TT en Q3. Over het algemeen is Oost-Europa geliefd bij veel fabrikanten, en niet de minste, want Porsche, Suzuki en Volkswagen bouwen er veel modellen.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?
Volgens het Britse merk is de limiet van 3,5 ton voor een rijbewijs B niet compatibel met zware elektrische auto’s en lobbyt moederhuis Volkswagen in Europa voor een aanpassing van de regels.
Toen Peugeot de 206 lanceerde, had het al snel in de gaten dat het een bestseller in huis had. Het merk uit Sochaux besliste daarom om een gamma te bouwen rond zijn 206…
Een brug bouwen tussen de kunst- en de autowereld, dat was de droom van Hervé Poulain toen hij in 1975 het project van de Art Cars lanceerde in samenwerking met BMW. Opzet geslaagd, als je deze creaties bekijkt?
Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...
Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!
De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...
Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?
Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...
Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...
Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!
De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!