BMW X5 op waterstof komt eraan

De eerste tests beginnen ter voorbereiding van de productie van de X5 i Hydrogen NEXT, die op de planning staat voor 2022.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 juni 2021
  • 1.984 weergaven

BMW X5 op waterstof komt eraan

Is BMW ‘getriggerd’ door Land Rover, dat zopas aankondigde een prototype te ontwikkelen van een Defender op waterstof, of is het gewoon een toeval? In elk geval publiceren de Beiers net na de officiële aankondiging van de Britten de eerste foto’s van hun X5 op waterstof die de openbare weg op gaat.

BMW X5 op waterstof komt eraan

Ter herinnering: BMW kondigde begin vorig jaar al aan zijn SUV te willen omschakelen op brandstofceltechnologie, met de belofte in 2022 een productie in kleine aantallen op te starten.

Om zijn tijdlijn te respecteren lanceert BMW daarom nu de eerste ontwikkelingsprototypes op de weg.

BMW X5 op waterstof komt eraan

Waterstoftechnologie is controversieel en wordt door sommige constructeurs “kansloos” genoemd, terwijl het voor andere een “aantrekkelijke oplossing” lijkt. “De technologie met brandstofcellen op waterstof kan een aantrekkelijke optie zijn voor duurzame aandrijflijnen, vooral dan in de categorie van de grotere modellen”, zo verklaarde Frank Weber, lid van de raad van bestuur van BMW AG.

BMW X5 op waterstof komt eraan

Het Duitse merk werkt samen met Toyota om de ontwikkelingskosten te drukken. Zo gebruikt de i Hydrogen NEXT de brandstofceltechnologie van Toyota in combinatie met de vijfde generatie van de elektrische aandrijflijn eDrive van BMW (die al wordt gebruikt in de iX3, iX en i4).

BMW X5 op waterstof komt eraan

De brandstofcel ontwikkelt een elektrisch vermogen van 125 kW/170 pk. Er is echter een bufferbatterij die indien nodig een boost van tot 275 kW/374 pk kan geven aan de dikke SUV.

De twee tanks (700 bar) in kunststof versterkt met koolstofvezel kunnen 6 kilo waterstof opslaan en laten zich in een paar minuten vullen.

BMW X5 op waterstof komt eraan

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
DS: weg met al die schermen!

DS: weg met al die schermen!

Dat zei de hoofddesigner van het merk, Thierry Métroz, in een interview bij de Britse collega’s van Autocar.

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

Een bijzonder dunne batterij, een rijbereik tot 450 km en 204 pk… de MG4 is van plan voor opschudding te zorgen in het segment van de compacte elektrische berlines!

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai trekt eindelijk het doek van de langverwachte Ioniq 6. Zijn strakke design zorgt voor een recordluchtweerstandscoëfficiënt.

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km