BMX X1 en iX1: stevige e-volutie!

Na heel wat teasers is de nieuwe compacte SUV van BMW er eindelijk, met een bijzonder compleet gamma op het vlak van aandrijvingen!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 01 juni 2022
  • Lancering
  • 9.732 weergaven

BMW had het model al enkele keren aangekondigd, maar daar is hij eindelijk, de derde generatie van de X1! Zijn koetswerkdesign is geen revolutie, maar eerder een stevige evolutie! Met een groter radiatorrooster bijvoorbeeld, dat echter niet overbemeten is. Over afmetingen gesproken: de compacte SUV van het Beierse merk groeit met 53 mm in de lengte voor een totaal van 4,5 meter; 24 mm in de breedte voor een totaal van 1,845 meter en 44 mm in de hoogte voor een totaal van 1,642 meter. Ook zijn wielbasis wordt langer en meet voortaan 2,692 meter, waarmee we kunnen kopen op een uitstekend plaatsaanbod binnenin.

Meer uitnodigend

Zijn interieur sluit aan bij het recente aanbod van BMW. Het dubbele gebogen scherm boven op het dashboard springt daarbij meteen in het oog. Dat meet 10,7 duim voor het instrumentencluster en 10,25 inch voor het centrale scherm. Het is ook voorzien van het nieuwste infotainmentsysteem van het merk. Helaas zijn de fysieke bedieningsknoppen voor de klimaatcontrole verdwenen. Er is geen gebrek aan ruimte voor de inzittenden achterin, die zelfs kunnen genieten van verstelbare rugleuningen. De kofferruimte loopt op van 540 tot 1.600 liter.





Voor elk wat wils!

Onder de motorkap is er voor elk wat wils: benzine, diesel, plug-in hybride en ook 100% elektrisch. Alle verbrandingsmotoren zijn voorzien van lichte hybridisatie in combinatie met een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling. Eerst zijn er twee benzines, een xDrive23i viercilinder met 218 pk en een sDrive18i driecilinder met 156 pk. Dan twee diesels, de 211 pk sterke xDrive23d en de 150 pk sterke sDrive18d, beiden viercilinders. En tenslotte twee plug-in hybrides, de xDrive30e en xDrive25e. De eerste levert een indrukwekkend vermogen van 326 pk, dankzij de combinatie van een 150 pk sterke verbrandingsmotor en een 177 pk sterke elektromotor. De tweede beschikt over 245 pk dankzij zijn 136 pk sterke verbrandingsmotor en 109 pk sterke elektromotor. Beiden zijn ze uitgerust met dezelfde 14.2 kWh batterij, die de auto een rijbereik geeft van tussen de 78 en 89 km.

Elektrisch op komst

Het hoogtepunt is de iX1 xDrive30! Hij levert 230 kW (313 pk) en 494 Nm koppel wanneer de boostfunctie geactiveerd is. Dat laatste is een knop op het stuur die voor korte tijd het volledige vermogen ontgrendelt. Net genoeg tijd om vanuit stilstand in 5,7 seconden de 100 km/u te halen. Met zijn batterij met een bruikbare capaciteit van 64,7 kWh claimt BMW een actieradius van tussen de 413 en 438 km. Dankzij snelladen met een vermogen tot 130 kW kan hij in minder dan een half uur van 10 tot 80 procent bijgeladen worden. Het enige verschil met de X1 met verbrandingsmotor is de bagageruimte die slinkt tot 490 liter.

Nog één ding...

De officiële lancering van de X1 is gepland voor oktober van dit jaar, maar enkel voor de versies met verbrandingsmotor. De plug-in hybride en elektrische versies worden in november verwacht. Er is dus nog maar één onbekende factor bij deze nieuwe X1: zijn prijs!





Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW X1? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW X1-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km