Brussel gaat voor variabele verkeersbelasting

De verkeersbelasting zal worden berekend op basis van het gebruik en niet langer van het bezit van de wagen.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 12 oktober 2020
  • Sector

Er beweegt wat in de Belgische autofiscaliteit. Nu die een gewestelijke bevoegdheid is geworden, kan ze door plaatselijke overheden worden bepaald en kan elke regering dus haar eigen voorkeuren doordrukken. In Vlaanderen zijn de BIV en de verkeersbelasting voortaan gebaseerd op de WLTP-normen (een wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor zowel personenwagens als lichte vrachtwagens waarmee brandstofverbruik, elektrisch rijbereik en de uitstoot van CO2 en van vervuilende stoffen kan worden gemeten).

In Brussel wordt een heel andere filosofie gehanteerd. De regering-Vervoort II wil namelijk de belasting op het bezit van een wagen (BIV en jaarlijkse verkeersbelasting) vervangen door een ‘intelligent’ tarief dat rekening houdt met het aantal gereden kilometers.

Op zich is dat niet zo nieuw. De Brusselse regering heeft op dit vlak al meerdere keren kleur bekend. Ze houdt zich daarmee aan het regeerakkoord waarin geschreven staat dat het belastingregime moet variëren in functie van het gebruik van een voertuig om de verkeersdrukte zoveel mogelijk te beperken. Dankzij het ANPR-cameranetwerk dat is geïnstalleerd in het kader van de lage-emissiezoen moet het mogelijk worden om een variabel tarief in te voeren in functie van de dagen en de uren. Op die manier zal je dus meer betalen als je wil rijden op de drukste momenten. In theorie moet dit project, dat SmartMove is gedoopt, in januari 2022 in het hele gewest van start gaan. Er is overleg gepland met alle betrokken sectoren, maar ook met het Vlaamse en Waalse gewest, aangezien pendelaars het hardst zullen worden getroffen. Zij zouden namelijk hun gewestelijke verkeersbelasting met de Brusselse moeten combineren.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: FCA. Source ©: L'Echo.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km