
Het Amerikaanse bedrijf dat verantwoordelijk is voor de Inrix Traffic-toepassing, heeft zijn jaarlijks klassement gepubliceerd van de steden met het hoogste aantal files ter wereld. Jammer genoeg is die rangschikking allesbehalve positief voor België, aangezien Brussel de derde plaats wegkaapt wat verkeersdrukte betreft. Erger nog: de stad klimt naar de tweede plaats van de steden waar de gemiddelde snelheid het laagst ligt!
De impact van Covid beperken
Om dit klassement op te stellen, houdt Inrix rekening met heel wat elementen: het aantal verloren uren, de dichtheid van het wegennet, de gemiddelde snelheid tijdens de spits, enz. Aangezien 2020 een vertekend beeld geeft vanwege de coronacrisis, besloot het bedrijf de laatste cijfers te vergelijken met 2019, een normaal jaar.
Stevig opgeklommen!
Resultaat: Brussel doet het niet zo goed... Onze hoofdstad is met 22 plaatsen gestegen ten opzichte van 2019! De rest van het podium wordt vervolledigd door Parijs en Londen, dat naar de top van het klassement klimt. Mexico City, München en Wroclaw in Polen zijn de steden met het minste aantal files.
Langzaam, maar...
In het klassement van de laagste gemiddelde snelheid behaalt Brussel de zilveren medaille. Gemiddeld rij je er maar 16 km/u! Alleen Palermo in Italië doet het slechter, met een gemiddelde snelheid van 14,4 km/u. Maar dergelijke cijfers zijn logisch. In 2021 heeft de hoofdstad een snelheidsbeperking van 30 km/u ingevoerd om de files te verminderen. Een opzet dat duidelijk mislukt is. Je rijdt er veel langzamer, terwijl het verkeer in vergelijking met 2019 slechts met 4% is afgenomen. Brussel en auto's, het is blijkbaar geen winnende combinatie...
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Vanhouche Sébastien
Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.