De geschiedenis van Bugatti en die van de
luchtvaart zijn nauw met elkaar verbonden. Ettore Bugatti, de oprichter van het
merk, ontwikkelde vanaf 1915 zelf vliegtuigmotoren. In 1937 bedacht hij zelfs
een volledig vliegtuig om snelheidsrecords mee te verbreken. Dat project werd
echter in de kiem gesmoord door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.
“Het minste wat we kunnen doen”
Meerdere Bugatti-coureurs, zoals Albert Divo,
Robert Benoist of Bartolomeo Meo‘ Costantini, vlogen ook voor de Franse
luchtmacht. De meeste beroemde Franse piloot, Roland Garros, reed met een
Bugatti Type 18 “om op de weg dezelfde snelheden te kunnen halen als in de
lucht,” zo brengt Bugatti-president Stephan Winkelmann in herinnering. “Dit
eerbetoon aan deze helden van weleer in de vorm van een speciale reeks lijkt ons
dus het minste wat we kunnen doen”.
20 exemplaren
De beperkte reeks is “Les Légendes du Ciel”
gedoopt en is gebaseerd op de Chiron Sport. Er worden er 20 van gemaakt en ze
onderscheiden zich uiteraard door allerlei verwijzingen naar vliegtuigen van
het begin van de vorige eeuw.
Gris Serpent
Zo is er onder meer de specifieke lakkleur
Gris Serpent, een mat grijs dat doet denken aan de kleur van de vliegtuigen van
1920.
Nieuport 17
Een ander opvallend detail: op de deurpanelen
staat een met de hand geschetste racescène tussen een Nieuport 17, een beroemd
Frans vliegtuig met dubbele vleugels, en een Bugatti Type 13.
2,88 miljoen euro
Een laatste ‘detail’ om te kennen: de beperkte
reeks “Les Légendes du Ciel” kost 2,88 miljoen euro exclusief belastingen.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?