Vierwielaandrijving,
vier turbo’s en een koolstofvezel monocoque: dat zijn de hoofdingrediënten van
Bugatti’s hypercars van de voorbije decennia. De EB110, Veyron 16.4 en Chiron
vormen volgens de constructeur zelf “The Holy Trinity of modern Bugatti” (“De
Heilige Drievuldigheid van het moderne Bugatti”). De drie legendarische
modellen zijn net bij elkaar gebracht voor een officiële fotoshoot.
EB110
Aan het begin van
de jaren ‘90 bedacht Romano Artioli de Bugatti EB110. De EB kwam van de initialen
van Ettore Bugatti, de 110 stond voor zijn 110de verjaardag. Het hart van de
bolide was een 3.5-V12 die de EB110 naar 100 km/u sleurde in 3,26 seconden.
Zijn topsnelheid lag op 351 km/u. In 1992 kostte hij het equivalent van 232.000
euro vandaag. Sindsdien is zijn waarde uiteraard fors gestegen. Vorig jaar bood
iemand meer dan 2 miljoen euro voor een EB110 Super Sport uit 1994.
Veyron 16.4
De Veyron van
zijn kant erfde een W16-motor van 8,0 liter met 1.001 pk en 1.500 Nm. Deze
coupé sprintte destijds van 0 naar 100 km/u in slechts 2,5 seconden. In de
Veyron Super Sport klom het vermogen naar 1.200 pk. Die klokte het
topsnelheidsrecord voor een straatlegale auto met 431,072 km/u. Sinds zijn
marktintroductie is de waarde van de Veyron met gemiddeld 30 tot 35 procent gestegen,
zo beweert Bugatti zelf.
Chiron
In 2016 verving
de Chiron de Veyron bij Bugatti. Er zijn al meerdere speciale versies van
afgeleid met nog straffere technische eigenschappen. De ‘basisversie’
ontwikkelt al 1.500 pk en 1.600 Nm en knalt van 0 naar 100 km/u in 2,4
seconden. De Chiron maakte in 2019 van Bugatti de eerste constructeur die de
magische grens wist te doorbreken van de 300 mijl per uur (zo’n 483 km/u) door
490,484 km/u aan te tikken. Van de 500 geplande exemplaren zijn er al meer dan
250 gemaakt en geleverd – voor een startprijs van 2,65 miljoen euro exclusief
belastingen.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?