Waarom deze zeldzame Bugatti ettelijke miljoenen waard is

Toegegeven: vergeleken met een Ferrari 250 GTO van 57 miljoen euro verbleekt hij in het niets. Maar deze Bugatti Type 57S Cabriolet wordt geschat op zo’n 8 miljoen euro. Waarom dat zo is?
  • Bervoets Wim
  • 23 november 2016

De Bugatti Type 57 is waarschijnlijk een van de meest legendarische auto’s van het luxemerk. Hij werd geproduceerd van 1934 tot 1940 en kende heel wat varianten. De 3,3 grote achtcilinder-in-lijn produceerde aanvankelijk 135 pk, maar werd doorheen de jaren opgevoerd.

57S

In de 57S bijvoorbeeld, waarbij de S staat voor “Surbaissé” of “verlaagd”. De 57S wordt beschouwd als de sportvariant van dit Bugatti-model, die toen goed was voor 175 pk. De bekendste typeaanduiding is wellicht “57SC”: deze versie kreeg nog een compressor, die het vermogen deed stijgen tot 200 pk.

Vanvooren

Dit exemplaar, met chassisnummer 57513, belandde bij de Parijse koetswerkbouwer Vanvooren. Die voorzag in totaal slechts drie stuks van de Bugatti Type 57S van een koetswerk, waardoor chassisnummer 57513 bijzonder exclusief is. Zeker als je weet dat Bugatti slechts 48 exemplaren van de Type 57S produceerde.

Geschiedenis

De oorspronkelijke eigenaar verkocht zijn Bugatti Type 57S Cabriolet uit 1937 in 1962 door aan de Brit T.A. Roberts. Die voorzag de bolide van zijn huidige kleur, en wisselde in de jaren 70 de motor om voor de motor van een Type 57 G-race-exemplaar. Gelukkig hield hij de originele motor bij, en die werd terug geïnstalleerd toen de Bugatti in de jaren 90 werd doorverkocht aan de huidige Amerikaanse eigenaar.

Origineel

Uniek is bovendien dat dit het enige model van de drie Vanvoorens is dat nog steeds zijn originele chassis, motor, versnellingsbak en koetswerk heeft, naast nog heel wat andere originele onderdelen. De Bugatti werd immers nog nooit gerestaureerd, en is dus in bijzonder originele staat bewaard gebleven.

Interesse?

RM Sotheby’s veilt deze Bugatti Type 57S Cabriolet op 11 maart in Amelia Island, in Florida. Als je interesse hebt, kan je maar beter genoeg gespaard hebben: RM Sotheby’s verwacht dat de Bugatti maar liefst 8 miljoen euro opbrengt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Darin Schnabel - RM Sotheby's.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De Belgische prijzen van de nieuwe Toyota Land Cruiser zijn bekend. De gelegenheid om in detail te treden over de nieuwste generatie van de iconische terreinwagen.

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km