Bugatti W16 Mistral, de ultieme roadster

Het model dat de W16 van Bugatti moet uitzwaaien is dakloos. Dit is de indrukwekkende W16 Mistral, door het merk zelf “de ultieme roadster” genoemd. En met 1.600 pk en een top van 420 km/u kunnen we hen geen ongelijk geven...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 augustus 2022
  • Lancering

Sinds de lancering van de Veyron in 2005 is de indrukwekkende W16 motor steeds het middelpunt van recente modellen van Bugatti geweest. Nu komt de zwanenzang voor dit 16-cilinder blok, de W16 Mistral. "Voor de laatste opvoering van Bugatti's legendarische W16 motor op de weg, wisten we dat we een roadster moesten maken," zegt Mate Rimac, de CEO van Bugatti Rimac.

De W16 Mistral is een roadsterversie van de Chiron (waarvan alle exemplaren uitverkocht zijn) en heeft een bijzonder koetswerk, dat inspiratie put uit de Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid uit 1934.

Met dit model wil Bugatti de snelste roadster ter wereld brengen. Dat moet lukken. Toen Bugatti's laatste roadster, de Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse, in 2013 het wereldsnelheidsrecord op 408,84 km/u zette, leverde zijn W16 1.200 pk. De W16 van de Mistral roadster, overgenomen uit de Chiron Super Sport 300+, ontwikkelt 1.600 pk en is in 2019 al geklokt aan 490.484 km/u onder de motorkap van de coupé. In het persbericht voor de W16 Mistral roadster vermeldt Bugatti terloops het getal van 420 km/u. Verwacht wordt dat dat cijfer binnenkort bevestigd wordt met een officieel snelheidsrecord.

Van de W16 Mistral zullen slechts 99 exemplaren worden gemaakt, die aan de man gebracht worden voor een prijs van 5 miljoen euro exclusief belastingen. De leveringen starten in 2024. Alle modellen zijn al gereserveerd…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km