MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Het resultaat van de krachtmeting tussen BYD en Tesla is voor interpretatie vatbaar, maar de invoerder van Toyota en Lexus zou het Chinese merk in ons land gaan verdelen.
Tot voor kort brak Tesla alle records en stond het wereldwijd bovenaan de rangschikking met het grootste aantal verkochte elektrische modellen. Maar de groei bij Tesla vertraagt wat, onder andere door productieproblemen in China, terwijl het Chinese BYD (Build Your Dreams) zijn expansie verderzet. Tesla blijft met 565.000 verkochte auto’s in de eerste 6 maanden van dit jaar echter de grootste in het 100% elektrische segment, tegen meer dan 320.000 exemplaren voor BYD. Maar volgens de Chinese regels, waarbij plug-in hybride voertuigen ook meetellen, klopt BYD de Amerikanen met meer dan 640.000 gebouwde stekkerauto’s. Het is maar hoe je het bekijkt...
En BYD breidt zijn markt nog uit. Gisteren kondigde het officieel aan dat het in Nederland in zee gaat met Louwman, de invoerder van Toyota, Lexus en Suzuki bij onze Noorderburen. Maar in de komende weken zou er ook een aankondiging komen over een samenwerking voor ons land met Inchcape. Die naam zegt je misschien niet veel, maar het is onder andere de invoerder voor Toyota en Lexus in ons land. Geen toeval, want BYD werk al samen met Toyota. De precieze details zijn nog niet bekend, maar in Nederland zal er vooral ingezet worden op de online verkoop van auto’s, en een aantal test- en afleverpunten. Klinkt een beetje als de strategie van Tesla.
Het eerste model dat in Nederland – en dus waarschijnlijk ook in België – aangeboden zal worden, is de Tang, een elektrische zevenzits SUV met vierwielaandrijving. Met zijn 272 pk sterke elektromotor en batterij met een capaciteit van 86 kWh haalt hij de 100 km/u in minder dan 5 seconden en komt hij zo’n 400 km ver. De Tang is trouwens al verkrijgbaar in Noorwegen, waar BYD vorig jaar al voet aan Europese grond zette en al 1.000 exemplaren aan de man wist te brengen.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...